Handelsregistrets prislista och betalningsanvisningar
Behandlingsavgifter för anmälningar och ansökningar
De flesta handelsregisteranmälningar och -ansökningar är avgiftsbelagda. Vissa anmälningar kan du ge in utan avgift, till exempel adressändringar och nedläggningsanmälningar. Sådana anmälningar som du lämnar in endast till Skatteförvaltningen är också avgiftsfria.
Lämna in din anmälan i e-tjänsten på ytj.fi och på blanketter
Du kan lämna in anmälningar till handelsregistret i e-tjänsten på ytj.fi eller på pappersblanketter.
Om det inte är möjligt att lämna in en anmälan om aktiebolaget eller filialen i e-tjänsten på ytj.fi, kan du lämna in anmälan eller ansökan på webblankett.
Observera:
- Avgiften som betalas för anmälningar som lämnas in i e-tjänsten på ytj.fi eller på webblankett är avgiften för en e-anmälan.
- Avgiften som betalas for anmälningar som lämnas in på pappersblankett är avgiften för en pappersanmälan.
E-tjänsten på ytj.fi beräknar behandlingsavgiften automatiskt. Du betalar avgiften i tjänsten efter att anmälan har undertecknats.
Om du lämnar in din anmälan på webb- eller pappersblankett, betala behandlingsavgiften på förhand och bifoga kvittot till anmälan. Läs mer i våra betalningsanvisningar.
Observera att behandlingsavgiften inte betalas på förhand för försenat bokslut och vissa ansökningsärenden. PRS skickar en faktura på behandlingsavgiften efter registreringen.
Gå till prislistan över behandlingsavgifter.
Avgifter för informationstjänster
Du får tillgång till handelsregistrets informationstjänster, till exempel i form av registerutdrag och bokslut, i informationstjänsten Virre. Du kan betala produkterna med dina nätbankskoder eller ditt kreditkort. Gå till informationstjänsten Virre och prislistanÖppnas i en ny flik.
Du kan också beställa produkter genom att skicka in ett beställningsformulär om du inte har möjlighet att betala på nätet. Då skickar vi dokumenten per post och avgiften faktureras separat. Läs mer om avgifterna eller gå till beställningsformulären: