Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Handelsregistrets pappers- och webblanketter

‍Du kan lämna in de flesta handelsregisteranmälningar för de vanligaste företagsformerna i e-tjänsten på ytj.fi. Anmälan som lämnas in i e-tjänsten på ytj.fi behandlas snabbare än anmälan som lämnas in på blankett. Logga in i e-tjänsten på ytj.fi genom att använda Suomi.fi-identifikation.Öppnas i en ny flik

Nedan hittar du information om följande:

Anmälan på pappersblankett

Anmälningar till handelsregistret lämnas in på Y-blanketter och deras bilageblanketter.

Våra företagsspecifika anvisningar har även länkar till blanketter och ifyllningsanvisningar.

Gör så här när du lämnar in anmälan på Y-blankett

  1. Spara Y-blanketten på din dator för ifyllning.
  2. Fyll i Y-blanketten i ett exemplar. Du kan också behöva andra blanketter, såsom personuppgiftsblanketten och andra handlingar, såsom protokoll. Bifoga dessa till din anmälan.
  3. Betala anmälan på förhand och bifoga kvittot till anmälan. Se handelsregistrets prislista och betalningsanvisningar.
  4. Underteckna Y-blanketten.
  5. Skicka in Y-blanketten och bilagorna till Patent- och registerstyrelsen (PRS). Inlämningssätt och adresser finns på blanketten. Obs! Skicka inte anmälan per e-post eller fax eftersom på det viset börjar anmälan inte handläggas.
  6. Du kan också lämna in anmälan på PRS besökskundtjänst eller Skatteförvaltningens serviceställenÖppnas i en ny flik.

Gå till Y-blanketterna

Anmälan på webblankett

Endast aktiebolag och filialer kan använda webblankett när ansökan eller anmälan inte kan lämnas in i e-tjänsten på ytj.fi. På webblankett skickar du in Y-blanketten med bilagor eller ansökan till PRS.

Observera att alla företagsformer kan lämna in ansvarspersoners personbeteckningar på webblanketten Anmälan till handelsregistret.

Aktiebolag och filial: Har du inte finländsk personbeteckning?

Om du inte har finländsk personbeteckning, kan du inte lämna in anmälan i e-tjänsten på ytj.fi. I stället kan du lämna in anmälan på webblankett om följande två villkor uppfylls:

  • Du är medborgare i ett EU-land men saknar finländsk personbeteckning.
  • Du använder något annat EU-lands identifieringsmedel.

Gör så här när du lämnar in anmälan på webblankett

  1. Spara Y-blanketten eller ansökan på din dator innan du fyller i den.
  2. Betala anmälan eller ansökan på förhand och bifoga kvittot till anmälan eller ansökan. Se handelsregistrets prislista och betalningsanvisningar.
  3. Logga in på webblanketten. Du hittar länkarna till blanketterna nedan.
  4. Välj det ärende som din anmälan eller ansökan gäller.
  5. Ange företagets uppgifter.
  6. Lägg till de ifyllda blanketterna och andra nödvändiga bilagor som pdf-filer från din dator.
  7. Underteckna anmälan genom att trycka på Skicka.

Gå till webblanketten: Anmälan till handelsregistret

Gå till webblanketten: Ansökan till handelsregistret

Gå till webblanketten: Bokslut för filial till handelsregistret

Gå till webblanketten: Identifieringssätt för utländska personer – Anmälan till handelsregistret

Komplettera och korrigera anmälan

Gå till anvisningen: Blanketter för att komplettera eller korrigera anmälan i handelsregistret.

Tillstånd för personer fast bosatta utanför EES

Gå till anvisningen: Tillstånd för personer fast bosatta utanför EES.

Utskriftsversion Uppdaterad 29.08.2024