Förmånstagarutdrag
Ett förmånstagarutdrag innehåller uppgifter om förmånstagare i enskilda företag. Uppgifterna är antingen på svenska eller finska enligt den anmälan som företaget lämnat in. Förmånstagarutdraget är också tillgängligt som en översättning till engelska.
Utdraget är avgiftsbelagt.
Observera att uppgifterna i förmånstagarutdraget inte är offentliga på samma sätt som andra företagsuppgifter i handelsregistret.
Du kan skaffa ett förmånstagarutdrag
- antingen som en dokumentbeställning eller
- som avtalskund hos informationstjänsten Virre.
På den här sidan finns närmare information om följande:
Kontrollera först om en anmälan om förmånstagare har registrerats
Innan du beställer ett förmånstagarutdrag, kontrollera i informationstjänsten Virre om företaget eller sammanslutningen har registrerade anmälningar om förmånstagare. Informationstjänsten är gratis.
På framsidan i Virre kan du göra en sökning på FO-numret. Registreringen av en förmånstagaranmälan visas i företagets eller sammanslutningens grunduppgifter. Gå till informationstjänsten Virre.Öppnas i en ny flik
Vem får uppgifter om förmånstagare?
Patent- och registerstyrelsen (PRS) lämnar ut uppgifter om förmånstagare till dem som använder uppgifterna i enlighet med penningtvättslagen. I praktiken kan de vara bland annat:
- myndigheter som utför tillsynsuppdrag enligt penningtvättslagen
- företag som enligt penningtvättslagen tillämpar kundkontroll (såsom banker, försäkringsbolag och andra finansinstitut, fastighetsförmedlare, revisorer)
- representanter för medier
- andra aktörer som använder uppgifterna i enlighet med penningtvättslagen.
Ett användningsändamål enligt penningtvättslagen innebär att syftet är att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism eller att bidra till att sådan verksamhet avslöjas.
Vi samlar in information om kunder till vilka vi lämnar ut uppgifter om förmånstagare. Läs mer i vår dataskyddsbeskrivning för informationstjänsten om förmånstagare.
Vilka uppgifter innehåller ett förmånstagarutdrag?
Förmånstagarutdraget innehåller följande uppgifter:
Företagets identifieringsuppgifter (namn, FO-nummer, registreringsdatum, företagsform, hemort, kontaktuppgifter)
Uppgifterna om registrerade förmånstagare är:
- födelsedatum
- hela namnet
- medborgarskap
- hemkommun, eller hemland om personen bor utomlands
- omfattning av ägande- och rösträtt eller uppgift om att rollen som förmånstagare baserar sig på annat faktiskt bestämmande inflytande.
Om företaget har angett att det inte har några förmånstagare, finns följande text på utdraget:
Sammanslutningen har inga verkliga förmånstagare, eller inga förmånstagare har kunnat identifieras. Som verkliga förmånstagare betraktas i detta fall sammanslutningens styrelse eller ansvariga bolagsmän, verkställande direktören eller någon annan person i motsvarande ställning.
Hur beställer jag förmånstagarutdrag som dokumentbeställning?
Du kan beställa enstaka förmånstagarutdrag som dokumentbeställning. Vi skickar utdraget per e-post eller brevpost.
Behandlingen av beställningen tar 2–3 arbetsdagar.
Gör en beställning på följande sätt:
- Fyll i och skicka dokumentbeställningsblanketten.
- Gå till beställningsblanketten.
- Fyll i redogörelsen för användningsändamål och skicka den till oss.
- Du måste ange ett ändamål enligt penningtvättslagen för uppgifterna.
- Fyll i blanketten för användningsändamål och skicka den till oss per skyddad e-post. Välj ”PRH Registratur” som mottagare. Läs mer om skyddad e-post och skicka ett meddelande.
- Öppna blanketten: Redogörelse om användningsändamål (dokumentbeställning) (pdf, 136.2 kt)
- Vi kontrollerar din identitet.
- Vi måste identifiera den person som använder uppgifterna.
- I samband med behandlingen av beställningen kan vi be dig att identifiera dig på elektronisk väg.
Du kan köpa förmånstagarutdrag också i vår besökskundtjänst i Helsingfors. Boka tid hos besökskundtjänsten. Där lämnar du in redogörelsen för användningsändamål och visar ditt pass eller identitetskort (körkort duger inte som identitetshandling). Gå till tidsbokningen för vår besökskundtjänst och se kontaktuppgifter.
Hur får jag som avtalskund förmånstagarutdrag?
För dem som behöver förmånstagaruppgifter i stora mängder kan vi erbjuda ett kundavtal för informationstjänsten Virre.
Om det finns ett användningsändamål enligt penningtvättslagen för förmånstagaruppgifterna får du som avtalskund tillgång till elektroniska förmånstagarutdrag genom att logga in i tjänsten Virre med dina koder.
Bli avtalskund och beställ förmånstagarutdrag på följande sätt:
- Fyll i och underteckna avtalsblanketten och ange användarna.
- Öppna blanketten: Virre-kundavtal (pdf, 154.6 kt)
- Fyll i redogörelsen för användningsändamål.
- Du måste ange ett användningsändamål enligt penningtvättslagen för uppgifterna.
- Öppna blanketten: Redogörelse om användningsändamål (Virre-kund) (pdf, 139.7 kt)
- Skicka avtalsblanketten i två undertecknade exemplar till oss.
- Bifoga redogörelsen för användningsändamål.
- Skicka blanketterna och bilagan till:
Patent- och registerstyrelsen
Kundstöd
00091 PRH - Vi skapar användarnamn och lösenord för de personer du har angett. Användarnamnen och lösenorden är personliga.
- Vår representant undertecknar avtalsblanketten och återsänder den. Därefter skickar vi användarnamnet och lösenordet.
- Vi kontrollerar din identitet.
- Vi måste försäkra oss om identiteten på den person som använder uppgifterna och identifiera den som ingått avtalet.
- I samband med behandlingen av avtalet kan vi be den som undertecknat ansökan att identifiera sig på elektronisk väg.
Vad kostar förmånstagarutdrag?
Förmånstagarutdrag som dokumentbeställning
Som dokumentbeställning är priset på förmånstagarutdrag 7 euro/utdrag (moms 0 %), eventuella expeditions- och faktureringskostnader på 12 euro (moms 0 %) tillkommer.
Ett utdrag om förmånstagaruppgifter översatt till engelska kostar 30,12 euro/utdrag (inkl. moms 25,5 %), eventuella faktureringskostnader (8,16 euro, inkl. moms 25,5 %) och expeditionskostnader 6,90 euro, inkl. moms 25,5 %) tillkommer.
Förmånstagarutdrag för avtalskunder hos e-tjänsten Virre
För avtalskunder är priset för ett elektroniskt förmånstagarutdrag 0,90 euro + moms 25,5 %.
Priset för ett elektroniskt förmånstagarutdrag på engelska är 5,00 euro + moms 25,5 %.
Startavgiften för avtalskunder är 200 euro + moms 25,5 %. Årsavgiften för användarnamnet är 22 euro + moms 25,5 %.
Avtalskunder får en faktura på sina nätinköp en gång i månaden.