Komplettera eller korrigera anmälan i handelsregistret

Vi skickar en rättelseuppmaning till den som lämnar in anmälan om vi inte kan registrera anmälan som sådan.

I rättelseuppmaningen sätter vi ut en tidsfrist för att rätta eller komplettera anmälan. Tidsfristen är vanligen en månad.

Anmälan förfaller om de begärda korrigeringarna inte lämnas in inom utsatt tid. I sådana fall återbetalar vi inte behandlingsavgiften.

Hur svarar jag på en rättelseuppmaning?

Du kan svara på en rättelseuppmaning i e-tjänsten på ytj.fi eller på pappersblankett.

Gör så här när du svarar i e-tjänsten på ytj.fi

  1. Logga in i tjänsten. Du behöver en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort).
  2. Välj ”Skicka din korrigering” i tjänsten.
  3. Ange företagets FO-nummer samt registrerings- eller diarienummer för anmälan som ska korrigeras. Du hittar uppgifterna i rättelseuppmaningen.
  4. Lägg till de begärda uppgifterna som Word- eller PDF-filer och skicka.
  5. Tjänsten meddelar när försändelsen har kommit fram och korrigeringen har skickats till handelsregistret för behandling.

Logga in i e-tjänsten på ytj.fi genom att använda Suomi.fi-identifikation.Avautuu uuteen välilehteen

Gör så här när du svarar på blankett

  1. Spara blanketten på din dator för ifyllning. Öppna rättelseblanketten. (pdf, 235,9 KB)Avautuu uuteen välilehteen
  2. Använd personuppgiftsblanketten för att anmäla dina personuppgifter. Se till att du inte anger personbeteckningar eller personers hemadresser på andra anmälningsblanketter. Öppna personuppgiftsblanketten. (pdf, 723,9 KB)Avautuu uuteen välilehteen
  3. Handla enligt anvisningarna på blanketten. När du anmäler personbeteckningar, skicka blanketterna per post (adressen: PRS – Skatteförvaltningen, Företagsdatasystemet, PB 2000, 00231 Helsingfors) eller per skyddad e-post.
lomakkeet