Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Se upp för vilseledande kontakter

Som kund på Patent- och registerstyrelsen (PRS) kan du få brev, telefonsamtal, fakturor och betalningsuppmaningar som inte har något att göra med PRS.

De flesta av dem kommer från andra länder och är på engelska, men de kan också komma från Finland och vara på finska.


Vilseledande brev

I de brev som PRS skickar ut står det alltid klart och tydligt att avsändaren är PATENT- OCH REGISTERSTYRELSEN.

I vilseledande breven kan man till exempel erbjuda dig möjlighet att kontrollera och uppdatera dina uppgifter i "företagsregistret". Om du eller ditt företag har ett varumärke, kan man i breven kräva att du betalar till exempel en förnyelseavgift eller en registreringsavgift.

Vilseledande telefonsamtal

PRS handelsregister aldrig ringer "marknadsföringssamtal". Vi ringer upp dig endast om det finns brister i anmälan som ditt företag lämnat in.

I vilseledande samtal kan uppringaren erbjuda dig möjlighet att kontrollera företagets registeruppgifter och att uppdatera uppgifterna i "företagsregistret" eller i "tjänsten på ytj.fi mot en årsavgift" Företagarna kan få den uppfattningen att deras företag kommer att strykas ur "registret" om de inte betalar avgiften.

Falska fakturor och betalningsuppmaningar

Det är särskilt varumärkessökande och -innehavare som får vilseledande och falska fakturor och betalningsuppmaningar. Läs breven alltid noggrant innan du betalar eller binder dig till något. Läs mer om vilseledande brev som varumärkesinnehavare får.

Utskriftsversion Uppdaterad 26.11.2021