Gå direkt till innehållet
Meny

Bostadsaktiebolag lämnar in sina ändringsanmälningar till handelsregistret via e-tjänsten på ytj.fi

Ett bostadsaktiebolag måste lämna in en ändringsanmälan till handelsregistret om dess registrerade uppgifter förändras.

I vissa fall måste även nya uppgifter anmälas med en ändringsanmälan, till exempel då bolaget för första gången väljer disponent.

Lägg märke till att bolaget kan följa den nya bolagsordningen först från registreringsdagen.

Handelsregisteruppgifter används mycket för att kontrollera bolagens företrädare och bakgrundsfakta. Genom anmälan försäkrar sig bolaget om att handelsregisteruppgifterna motsvarar bolagets faktiska situation. Tjänsterna i Lantmäteriverkets informationssystem för bostadslägenheterÖppnas i en ny flik (bostadsdatasystemet) kontrollerar i handelsregistret till exempel disponentens och styrelseordförandens i bostadsaktiebolaget.

Hur anmäler jag?

I menyn hittar du våra anvisningar för att anmäla ändrade uppgifter

Kontrollera i informationstjänsten VirreÖppnas i en ny flik företagets uppgifter innan du lämnar in en anmälan via e-tjänsten på ytj.fi.

Logga in i e-tjänsten på suomi.fi.Öppnas i en ny flik

Hur följer jag handläggningen av anmälan i handelsregistret?

Om bostadsaktiebolagets e-postadress finns antecknad i handelsregistret och adressen fungerar, får du ett automatiskt e-postmeddelande när din ändringsanmälan har kommit in till handelsregistret. Läs mer: Hur kan jag bevaka ändringarna i mitt företags uppgifter i handelsregistret?

Du kan följa handläggningssituationen för din anmälan i informationstjänsten VirreÖppnas i en ny flik och handläggningssituationen för anmälningar till handelsregistret allmänt.

Du får ett registerutdrag till bolagets postadress som finns antecknad i handelsregistret när de ändrade uppgifterna har registrerats.

Utskriftsversion Uppdaterad 28.10.2024