Ändringsanmälan för ömsesidiga fastighetsaktiebolag till handelsregistret
Ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag måste lämna in en ändringsanmälan till handelsregistret om dess registrerade uppgifter förändras. Till exempel personbyten i bolaget ska anmälas utan dröjsmål.
I vissa fall måste även nya uppgifter anmälas med en ändringsanmälan, till exempel då bolaget för första gången väljer verkställande direktör eller disponent.
Försummelseavgift för bristfälliga eller felaktiga uppgifter i handelsregistret
Från 2025 kan Patent- och registerstyrelsen (PRS) påföra sådana företag en försummelseavgift som trots PRS uppmaning inte rättar till brister eller fel i sina handelsregisteruppgifter. Läs våra anvisningar: Försummelseavgift för bristfälliga eller felaktiga uppgifter i handelsregistret.
Varför måste du anmäla?
Handelsregisteruppgifter används ofta för att kontrollera bolagens företrädare och bakgrundsfakta. Genom anmälan försäkrar sig bolaget om att handelsregisteruppgifterna motsvarar bolagets faktiska situation.
Det är särskilt viktigt att hålla ömsesidiga fastighetsaktiebolagets uppgifter uppdaterade i handelsregistret om bolaget hör till Lantmäteriverkets bostadsdatasystem (informationssystem för bostadslägenheter). De tjänster som bostadsdatasystemet erbjuder till bolag kontrollerar i handelsregistret om användaren till exempel är disponent eller styrelseordförande i bolaget.
Även bostadsaktiebolagens kontaktuppgifter, såsom postadress och e-postadress, hämtas från handelsregistret. Lantmäteriverket använder uppgifterna när det meddelar till bostadsaktiebolaget att ägandet har registrerats i informationssystemet för bostadslägenheter. Läs mer om ändring av kontaktuppgifter.
Flera av ömsesidiga fastighetsaktiebolagets beslut träder i kraft först genom registrering. De vanligaste besluten handlar om ändringar i bolagsordningen eller i aktiekapitalet. Bolaget kan följa den nya bolagsordningen från och med registreringsdagen. Om anmälan eller ansökan inte lämnas in inom utsatt tid kan det leda till att bolagets beslut förfaller.
PRS kan påföra sådana företag en försummelseavgift som inte rättar till brister eller fel i sina handelsregisteruppgifter.
Kontrollera ditt företags gällande handelsregisteruppgifter innan du lämnar in en ändringsanmälan. Då ser du genast vilka uppgifter du behöver ändra eller tillägga. Du kan kontrollera uppgifterna i informationstjänsten Virre.Öppnas i en ny flik
Omedelbar e-postbekräftelse på inlämnad ändringsanmälan
Om ditt företags e-postadress finns antecknad i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi, får du ett automatiskt e-postmeddelande när din ändringsanmälan har kommit in till handelsregistret. Läs mer on den automatiserade tjänsten.
Hur lämnar jag in ändringsanmälan?
Lämna in din anmälan i e-tjänsten på ytj.fi. För att kunna lämna in en e-anmälan på ytj.fi ska du ha en finländsk personbeteckning och ett av följande: personliga nätbankskoder, ett mobil-ID eller ett certifikatkort.
Lämna in din anmälan i e-tjänsten på ytj.fi. via suomi.fi.Öppnas i en ny flik
Vad kostar anmälan?
E-tjänsten på ytj.fi beräknar behandlingsavgiften automatiskt. Betala avgiften i tjänsten med nätbankskoder, kreditkort eller genom att använda adress för nätfakturor.
Om du anmäler på pappersblankett, är handläggningstiden längre jämfört med e-anmälan. Avgiften för pappersanmälan ska betalas innan anmälan skickas in. Se handelsregistrets prislista.