Hur ansöker jag om återregistrering i handelsregistret eller om avslutande av likvidation (företag som avregistrerats från och med 2023)?
De här anvisningarna riktar sig till sådana företag som har strukits ur handelsregistret eller försatts i likvidation från och med början av 2023. Läs mer om förutsättningarna för att återinföra företaget i registret eller för att avsluta likvidationen.
På den här sidan:
- Vem kan ansöka?
- När ansöker jag?
- Hur ansöker jag?
- Vilka bilagor behövs?
- Hur lämnar jag in ansökan på webblankett?
- Hur lämnar jag in ansökan på pappersblankett?
- Vad kostar det?
- Jag har inte finländsk personbeteckning – hur gör jag?
- Hur följer jag handläggningen av ansökan?
- Efter återregisteringen: se till att uppgifterna är uppdaterade
Vem kan ansöka?
Endast företaget kan ansöka om återregistrering eller om avslutande av likvidation. En borgenär eller en myndighet kan inte lämna in ansökan.
Ansökan undertecknas av en styrelseledamot verkställande direktören, disponenten eller en vid aktieägarnas eller andelslagets medlemsstämma vald företrädare. Om företaget är i likvidation undertecknar likvidatorn ansökan.
Om en befullmäktigad person undertecknar ansökan, bifoga en styrkt kopia av en individualiserad fullmakt eller en blankofullmakt i original.
När ansöker jag?
Lämna in ansökan inom ett år från PRS beslut om att stryka företaget ur handelsregistret eller om att försätta det i likvidation. Om företaget först har avregistrerats och därefter försatts i likvidation räknas tidsfristen på ett år från beslutet om avregistrering.
Tidsfristen på ett år räknas från lagens ikraftträdande 1 januari 2025 om beslutet har fattats före det.
Hur ansöker jag?
Lämna in ansökan antingen
- med webblanketten eller
- med en fritt formulerad ansökan som du skickar per brevpost.
Välj på webblanketten eller skriv i din fritt formulerade ansökan vilket av följande alternativ du ansöker om:
- återinförande i handelsregistret
- avslutande av likvidationen och återinförande i handelsregistret
- avslutande av likvidation.
Bekräfta i din ansökan att företaget inte är upplöst och att dess egendom inte har skiftats i ett likvidationsförfarande.
Om det avförda företaget har haft registrerade bifirmor, välj då på webblanketten eller ange i pappersansökan om bifirmorna ska registreras på nytt eller om de ska avföras. Du ska betala en särskild behandlingsavgift för varje bifirma. Det är inte möjligt att lämna in anmälan om nya bifirmor i samband med ansökan.
Använd en separat personuppgiftsblankett för att ange kontaktpersonens uppgifter.
Använd separata blanketter för att komplettera eller rätta uppgifterna i handelsregistret. Observera: du kan inte lämna in uppgifterna via e-tjänsten på ytj.fi
Betala behandlingsavgiften i förskott.
Vilka bilagor behövs?
Bifoga följande handlingar till din ansökan:
- Aktiebolagets och andelslagets bokslut för de tre senast avslutade räkenskapsperioderna, om boksluten inte redan tidigare har lämnats in till handelsregistret. Bifoga de nödvändiga bokslutshandlingarna och anmälningsblanketterna för varje räkenskapsperiod. Öppna: Blankett för bokslutsanmälan (pdf, 0.1 MB)
- En personuppgiftsblankett med kontaktpersonens uppgifter. Öppna: Personuppgiftsblankett (pdf, 178.8 kt)
- Ändringsanmälan där företaget anmäler saknade och rättade uppgifter till handelsregistret. Gör ändringsanmälan med blankett Y4, bilageblankett 13 och personuppgiftsblanketten. Öppna: Y4-blankett, bilageblankett 13 och personuppgiftsblankett. (pdf, 927.1 kt)
- Ett aktiebolags och andelslags anmälan om förmånstagare om uppgifterna om förmånstagare inte ännu har lämnats in eller om det har skett ändringar. Öppna: Blankett för anmälan om förmånstagare (pdf, 0.2 MB)
- Kvitto på betald behandlingsavgift
Läs mer:
- Hur lämnar jag in bokslut till handelsregistret på pappersblankett
- Hur lämnar jag in anmälan om förmånstagare på papper
- Anvisningar för anmälan om ändring av handelsregisteruppgifter enligt företagsform finns i menyn.
Hur lämnar jag in ansökan på webblankett?
Logga in på webblanketten: Ansökan om återinförande i handelsregistret eller avslutande av likvidationÖppnas i en ny flik
För inloggning behöver du en finländsk personbeteckning och dessutom något av följande: finländska personliga nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Vad gör jag om jag inte har finländsk personbeteckning?Öppnas i en ny flik
Fyll i webblanketten. Bifoga kvittot på betalda behandlingsavgifter, personuppgiftsblanketten och övriga nödvändiga bilagor i pdf-format. Kom ihåg att sända ansökan så att du får en bekräftelse på att den är inlämnad till handelsregistret.
Hur lämnar jag in ansökan på pappersblankett?
Bifoga en kopia av kvittot över betald behandlingsavgift, personuppgiftsblanketten och övriga nödvändiga bilagor.
Skicka per post till adressen:
Patent- och registerstyrelsen
Juridiska enheten
00091 PRH
Vad kostar det?
Behandlingsavgiften för ansökan är 370 euro.
Behandlingsavgiften för registrering av bifirma är 70 euro per bifirma.
Betala i förskott och bifoga kvittot till ansökan. Läs våra betalningsanvisningar.
Jag har inte finländsk personbeteckning – hur gör jag?
Du lämna in ansökan på webblanketten utan finländsk personbeteckning om alla följande villkor uppfylls:
- Du är medborgare i ett EU-land men saknar finländsk personbeteckning.
- Du använder något annat EU-lands identifieringsmedel.
- Ansökan gäller aktiebolag.
Lämna in ansökan genom att logga in på webblanketten: Identifieringssätt för utländska personer – Anmälan till handelsregistretÖppnas i en ny flik
När du loggar in, välj det land vars identifieringsmedel du använder. Ange företagets uppgifter. Bifoga kvittot på behandlingsavgiften och andra nödvändiga bilagor som pdf-filer. Kom ihåg att sända ansökan så att du får en bekräftelse på den är inlämnad till handelsregistret.
Hur följer jag handläggningen av ansökan?
Du kan följa behandlingen av din ansökan till handelsregistret genom sökning i informationstjänsten Virre. Gå till informationstjänsten Virre.Öppnas i en ny flik
Vi skickar handelsregisterutdraget till företagets kontaktperson eller till företagets adress när företaget är återregistrerat i handelsregistret.
Efter återregisteringen: se till att uppgifterna är uppdaterade
Om PRS återregistrerar företaget, måste företaget hålla sina uppgifter uppdaterade i registret.
Gör vid behov ändringsanmälan i e-tjänsten på ytj.fi. Se våra anvisningar enligt företagsform i menyn.