Valitse vain sähköiset ilmoitukset YTJ-palvelussa

Kun teet ilmoituksen YTJ-palvelussa, voit valita, että yrityksesi ilmoituksia voi tehdä vain sähköisesti. Näin varmistat, että jatkossa yrityksesi ilmoituksia kaupparekisteriin ja Verohallinnolle voi tehdä vain henkilö, jolla on siihen oikeus.

Valinta koskee vain sellaisia ilmoituksia, jotka voi tehdä sähköisesti YTJ-palvelussa. Ne ilmoitukset, joita ei voi tehdä sähköisesti, teet jatkossakin paperilomakkeella (Y-lomake).

Milloin teet valinnan?

Valitset aina tulevista muutoksista ilmoittamisen tavan, kun ilmoitat yrityksen tietoja kaupparekisteriin ja Verohallinnolle YTJ-palvelussa. Valinta vahvistuu, kun ilmoitus on rekisteröity.

Toistaiseksi ei ole mahdollista ilmoittaa ainoana tietona sitä, että yritys tekee ilmoituksia vain sähköisesti.

Teet valinnan seuraavien ilmoitusten allekirjoitusvaiheessa:

  • perustamisilmoitus (jos allekirjoittajia on useita, vain yksi heistä tekee valinnan)
  • muutosilmoitus (ei kuitenkaan maksuton osoite- ja yhteystietojen muutos tai oma ilmoitus rekisteriin merkityn tehtävän päättymisestä)
  • maksuton edunsaajailmoitus.

Huomio! Maksuttomassa osoitteenmuutosilmoituksessa ei ole kenttää tälle valinnalle.

Miten voit muuttaa valinnan?

Edellisellä ilmoituksella tekemäsi valinta jää muistiin tietojärjestelmäämme.

Voit muuttaa tekemäsi valinnan, kun seuraavalla kerralla teet sähköisen ilmoituksen kaupparekisteriin tai Verohallinnolle ja valitset toisen vaihtoehdon. Valinta vahvistuu, kun ilmoitus on rekisteröity.

Toimi näin

Olet tekemässä sähköistä ilmoitusta YTJ-palvelussa. Ennen ilmoituksen allekirjoittamista palvelu pyytää sinua valitsemaan jommankumman seuraavista:

  • Vain sähköiset ilmoitukset ovat sallittuja
  • Ilmoituksia saa vastaanottaa myös paperilomakkeina.

Kun valitset vain sähköiset ilmoitukset, kaupparekisteri ja Verohallinto eivät ota vastaan yritykseltäsi paperilomakkeita (Y-lomake).

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 28.05.2020