Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Aputoiminimet

Kaupparekisteriin merkitty elinkeinonharjoittaja, yritys tai yhteisö voi ilmoittaa aputoiminimen rekisteröitäväksi.

Aputoiminimellä yritys saa harjoittaa osaa toiminnastaan. Yksinoikeus aputoiminimeen voi perustua joko rekisteröintiin tai toiminimilaissa määriteltyyn vakiintumiseen.

Huomio! Muista ilmoittaa aputoiminimet myös ilmoituslomakkeilla, vaikka aputoiminimen ottamisesta olisikin ilmoituksen liitteenä esimerkiksi erillinen hallituksen kokouksen päätös.

Voit ilmoittaa aputoiminimiä kaupparekisteriin joko perustamisilmoituksella tai muutosilmoituksella.

Rekisteröityä aputoiminimeä ei voi muuttaa. Se voidaan kuitenkin poistaa yrityksen voimassaolevista rekisteritiedoista, ja yritykselle voidaan merkitä rekisteriin uusi aputoiminimi.

Mitkä ovat rekisteröintiperusteet?

Aputoiminimen rekisteröitävyyttä arvioitaessa pätevät pääosin samat säännöt kuin varsinaisten toiminimien kohdalla, muun muassa:

  • Aputoiminimen on erotuttava rekisterissä jo ennestään olevista toiminimistä.
  • Aputoiminimi ei saa olla sekoitettavissa jo rekisteröityihin toiminimiin tai tavaramerkkeihin.
  • Aputoiminimen on oltava yksilöivä.

Huomio! Aputoiminimessä ei saa olla yhtiömuodon tunnusta.

Lue lisää nimiohjeista.

Miten muotoilen aputoiminimen toimialan?

Yritys voi harjoittaa osaa toiminnastaan aputoiminimellä.

Kun ilmoitat aputoiminimen kaupparekisteriin, sinun täytyy samalla ilmoittaa aputoiminimellä harjoitettava toimialan osa. Aputoiminimellä harjoitettava toiminta ei saa kattaa yrityksen toimialaa kokonaisuudessaan, vaan se voi olla vain osa siitä.

Esimerkki: Ramux Oy:n toimiala käsittää rakennustoiminnan, teknokemiallisten tuotteiden myynnin ja autonvuokrauksen. Aputoiminimellä "Pesuaine-Pepe" yritys harjoittaa teknokemiallisten tuotteiden myyntiä ja aputoiminimellä "Autoilija-Arska" autonvuokrausta.

Jos yrityksen toimiala on muotoiltu siten, että se koostuu yhdestä toiminnosta, esimerkiksi ravintolatoiminnoista, aputoiminimen toimialassa voidaan käyttää esimerkiksi maantieteellistä rajausta, jotta se olisi yrityksen varsinaista toimialaa suppeampi.

Esimerkki: Tähtimaailma Oy:n toimialana on kenkien myynti. Aputoiminimen "Espoon Tähti-kenkä" toimiala on kenkäkauppatoiminta Espoossa ja aputoiminimen "Tikkurilan Jalkineliike" toimiala kenkäkauppatoiminta Vantaalla.

Miten päätät aputoiminimen ottamisesta?

Yksityinen elinkeinonharjoittaja päättää aputoiminimestä yksin.

Avoimissa ja kommandiittiyhtiöissä aputoiminimen ottamisesta päättävät vastuunalaiset yhtiömiehet. Aputoiminimeä ei tarvitse ottaa yhtiösopimukseen.

Osakeyhtiöissä, osuuskunnissa ja aatteellisissa yhdistyksissä aputoiminimi voidaan ottaa hallituksen päätöksellä. Aputoiminimeä ei siis tarvitse ottaa yhtiöjärjestykseen tai sääntöihin. Päätöksestä täytyy käydä ilmi, mitä toimintaa aputoiminimellä harjoitetaan. Toiminnan täytyy sisältyä elinkeinonharjoittajan, yrityksen tai yhteisön toimialaan.

Miten ilmoitat aputoiminimen kaupparekisteriin?

Voit tehdä ilmoituksen netissä YTJ-palvelussa tai paperilomakkeilla. Aputoiminimen ilmoittaminen on muutosilmoitus.

Kun ilmoitat netissä YTJ-palvelussa, tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

Palvelu laskee maksun automaattisesti, ja suoritat maksun palvelussa ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla. Käsittelymaksu on 70 euroa / aputoiminimi.

Tee ilmoitus YTJ-palvelussa.Avautuu uuteen välilehteen


Jos ilmoitat paperilomakkeilla, käsittelyaika on pitempi kuin netissä ilmoitettaessa. Tutustu käsittelyaikaennusteeseen.

Löydät paperilomakkeet yritysmuotokohtaisesti ytj.fi-verkkosivustolta.Avautuu uuteen välilehteen

Miten päätät aputoiminimestä luopumisesta?

Sama taho, joka on päättänyt aputoiminimen ottamisesta, tekee päätöksen myös aputoiminimestä luopumisesta. Esimerkiksi osakeyhtiössä hallitus päättää nimestä luopumisesta, jos nimi ei sisälly yhtiöjärjestykseen.

Miten ilmoitat aputoiminimestä luopumisen?

Kun teet ilmoituksen netissä YTJ-palvelussa, tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

Palvelu laskee maksun automaattisesti, ja suoritat maksun palvelussa ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla. Käsittelymaksu on 50 euroa. Voit ilmoittaa samalla maksulla monta aputoiminimen poistamista kerralla. Siirry YTJ-palveluun.Avautuu uuteen välilehteen

Jos teet ilmoituksen paperilomakkeella, käsittelymaksu on 50 euroa. Voit ilmoittaa samalla maksulla monta aputoiminimen poistamista kerralla.

Löydät paperilomakkeet yritysmuotokohtaisesti ytj.fi-verkkosivustolta.Avautuu uuteen välilehteen

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 13.02.2024