Siirry suoraan sisältöön
Palvelut netissä
Yhteystiedot
Valikko

Kaupparekisterin ilmoitusten ja hakemusten maksuohjeet

Kaupparekisterin ilmoitukset ja hakemukset ovat pääsääntöisesti maksullisia. Huomaa, että PRH ei palauta käsittelymaksua, vaikka ilmoitus raukeaisi tai sen rekisteröinti evättäisiin. Käsittelymaksua ei myöskään palauteta tilanteissa, joissa vireille tullut ilmoitus tai hakemus myöhemmin peruutetaan.

Miten maksat sähköisen ilmoituksen YTJ-palvelussa?

YTJ-palvelu laskee sähköisen ilmoituksen käsittelymaksun automaattisesti. Maksat käsittelymaksun palvelussa vasta ilmoituksen allekirjoittamisen jälkeen.

Voit maksaa joko verkkopankissa tai luottokortilla. Asunto-osakeyhtiö ja keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö voi maksaa myös antamalla verkkolaskuosoitteen.

Huomaa, että maksaja voi olla myös joku muu kuin ilmoituksen tekijä tai allekirjoittaja.

Siirry käsittelymaksujen hinnastoon.

Miten maksat lomakkeilla tehtävän ilmoituksen tai hakemuksen?

Jos osakeyhtiön tai sivuliikkeen ilmoitusta ei ole mahdollista tehdä YTJ-palvelussa, voit tehdä ilmoituksen verkkolomakkeella.

Voit myös tehdä ilmoituksen paperilomakkeilla.

Kun teet ilmoituksen tai hakemuksen paperilomakkeilla, toimi näin:

1. Selvitä ensin käsittelymaksu joko hinnastosta tai ohjeesta, joka koskee ilmoitusta tai hakemusta. Siirry käsittelymaksujen hinnastoon.

Huomaa, että viivästyneestä tilinpäätöksestä ja tietyistä hakemusasioista käsittelymaksua ei kuitenkaan makseta etukäteen, vaan PRH lähettää käsittelymaksusta laskun rekisteröinnin jälkeen.

2. Maksa käsittelymaksu etukäteen pankkiyhteysohjelmalla, suoraan pankkiin tai maksuautomaatilla.

3. Liitä lomakkeilla tehtyyn ilmoitukseen tai hakemukseen tosite maksusta (kuitti, tiliote). Varmista, että tositteessa on seuraavat tiedot:

  • maksaja
  • saaja (Patentti- ja rekisterihallitus, PRH)
  • tilinumero, jolle maksu on maksettu (PRH:n pankkitili, katso tilinumerot alla)
  • maksutapahtuman arkistointitunnus
  • maksettu summa euroina.

Tositteen viestikentässä on myös ilmoituksen tyyppi (joko perustamis- tai muutosilmoitus) tai asia, jota hakemus koskee sekä yrityksen nimi ja muutosilmoituksessa Y-tunnus. Viitenumeroa ei tarvita.

Eräpäivä on heti. Maksun täytyy olla maksettu, kun ilmoitus tai hakemus käsitellään PRH:ssa.

4. Postita lomakkeella tehty ilmoitus tai hakemus viikon kuluessa maksamisesta lomakkeessa mainittuun osoitteeseen. Muuten ilmoituksen tai hakemuksen käsittely hidastuu merkittävästi.

Linkki sivulle: Kaupparekisterin paperi- ja verkkolomakkeet

PRH:n pankkitilit

Tilinumero BIC/SWIFT-koodi
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike FI7280001300049922
DABAFIHH
Nordea Bank Oyj FI0716603000111958
NDEAFIHH

Maksaminen PRH:n asiakaspalvelupisteessä

Paperisen ilmoituksen tai hakemuksen voit myös jättää PRH:n asiakaspalvelupisteeseen Helsingissä. Katso asiakaspalvelun aukioloaika ja yhteystiedot.

Siirry käsittelymaksujen hinnastoihin.

Maksamista koskevat tiedustelut

Ota yhteyttä kaupparekisterin neuvontaan. Katso neuvonnan yhteystiedot.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 06.08.2024