Hakemus yrityksen palauttamiseksi kaupparekisteriin tai selvitystilan lopettamiseksi (vuodesta 2023 alkaen poistetut yritykset)
Tämä ohje on tarkoitettu yrityksille, jotka on poistettu kaupparekisteristä tai määrätty selvitystilaan vuoden 2023 alusta alkaen. Lue lisää rekisteriin palauttamisen tai selvitystilan lopettamisen edellytyksistä.
Kuka voi hakea?
Vain yritys voi hakea palauttamista rekisteriin tai selvitystilan lopettamista. Velkoja tai viranomainen ei voi hakea.
Hakemuksen allekirjoittaa hallituksen jäsen, toimitusjohtaja, isännöitsijä tai osakkeenomistajien tai osuuskunnan jäsenten kokouksessa valittu edustaja. Jos yritys on selvitystilassa, hakemuksen allekirjoittaa selvitysmies.
Kun valtuutettu allekirjoittaa hakemuksen, liitä mukaan yksilöity valtakirja kopiona tai avoin asianajovaltakirja alkuperäisenä.
Milloin haet?
Tee hakemus 1 vuoden kuluessa PRH:n päätöksestä poistaa yritys kaupparekisteristä tai määräämisestä selvitystilaan. Jos yritys on ensin poistettu rekisteristä ja sen jälkeen määrätty selvitystilaan, yhden vuoden määräaika lasketaan poistamispäätöksestä.
Yhden vuoden määräaika lasketaan lain voimaantulosta 1.1.2025 alkaen, jos PRH:n päätös on tehty sitä ennen.
Miten haet?
Tee hakemus joko
- verkkolomakkeella netissä tai
- vapaamuotoisella hakemuksella, jonka lähetät kirjepostissa.
Valitse verkkolomakkeella tai kirjoita paperihakemukseen, mitä seuraavista haet:
- kaupparekisteriin palauttamista
- selvitystilan lopettamista ja kaupparekisteriin palauttamista
- selvitystilan lopettamista.
Vahvista hakemuksessa, että yritys ei ole purkautunut, eikä sen omaisuutta ole jaettu selvitysmenettelyssä.
Jos poistetulla yrityksellä on ollut rekisteröityjä aputoiminimiä, valitse verkkolomakkeella tai kerro paperihakemuksessa, rekisteröidäänkö aputoiminimet uudelleen vai peruutetaanko ne. Aputoiminimien rekisteröinnistä täytyy maksaa erillinen käsittelymaksu. Uusien aputoiminimien ilmoittaminen ei ole mahdollista hakemuksen yhteydessä.
Anna yhteyshenkilön yhteystiedot erillisellä henkilötietolomakkeella.
Ilmoita puuttuvat tai korjatut kaupparekisteritiedot erillisillä lomakkeilla. Huomaa: et voi ilmoittaa tietoja netissä YTJ-palvelussa.
Maksa käsittelymaksu etukäteen.
Mitä liitteitä?
Liitä hakemukseen seuraavat:
- Osakeyhtiön ja osuuskunnan tilinpäätökset 3:lta viimeksi päättyneeltä tilikaudelta, jos tilinpäätöksiä ei ole jo aiemmin ilmoitettu kaupparekisteriin. Liitä vaadittavat tilinpäätösasiakirjat ja tilinpäätöksen ilmoituslomakkeet jokaiselta tilikaudelta. Avaa: Tilinpäätösilmoitus kaupparekisteriin (pdf, 0.2 MB)
- Henkilötietolomake, jossa on hakemuksen yhteyshenkilön tiedot. Avaa: Henkilötietolomake (pdf, 172.7 kt)
- Muutosilmoitus, jolla yritys ilmoittaa puuttuvat ja korjatut tiedot kaupparekisteriin. Tee muutosilmoitus Y4-lomakkeella, liitelomakkeella 13 ja henkilötietolomakkeella. Avaa: Y4-lomake, liitelomake 13 ja henkilötietolomake (pdf, 823.1 kt)
- Osakeyhtiön ja osuuskunnan edunsaajailmoitus, jos edunsaajatietoja ei ole vielä ilmoitettu tai niihin on tullut muutoksia. Avaa: Tosiasiallisten edunsaajien tietojen ilmoittaminen (pdf, 0.2 MB)
- Kuitti maksetusta käsittelymaksusta
Lue lisää:
- Ohje tilinpäätöksen ilmoittamisesta paperilomakkeella
- Ohje edunsaajailmoituksen tekemisestä paperilomakkeella
- Katso valikosta kaupparekisterin muutosilmoituksen ohjeet yritysmuodoittain.
Miten jätät hakemuksen verkkolomakkeella?
Kirjaudu verkkolomakkeelle Hakemus kaupparekisteriin palauttamisesta tai selvitystilan lopettamisesta.Avautuu uuteen välilehteen
Kirjautumiseen tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi jonkin näistä: suomalaiset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti. Eikö ole suomalaista henkilötunnusta?
Täytä verkkolomake. Liitä kuitti maksetuista käsittelymaksuista, henkilötietolomake ja muut tarvittavat liitteet PDF-tiedostoina. Muista lähettää hakemus, jotta näet vahvistuksen siitä, että tiedot on lähetetty kaupparekisteriin.
Miten jätät paperisen hakemuksen?
Liitä hakemukseen kuitti maksetuista käsittelymaksuista, henkilötietolomake ja muut tarvittavat liitteet.
Postita osoitteeseen:
PRH
Oikeudellinen yksikkö
00091 PRH
Mitä maksaa?
Hakemuksen käsittelymaksu on 370 euroa.
Aputoiminimen rekisteröinnin käsittelymaksu on 70 euroa / aputoiminimi.
Maksa etukäteen ja liitä kuitti hakemukseen. Lue maksuohjeet.
Eikö ole suomalaista henkilötunnusta?
Voit jättää hakemuksen sähköisesti verkkolomakkeella, jos kaikki seuraavat ehdot täyttyvät:
- Olet EU-maan kansalainen, jolla ei ole suomalaista henkilötunnusta.
- Sinulla on käytössäsi jonkin toisen EU-maan tunnistusväline.
- Hakemus koskee osakeyhtiötä.
Jätä hakemus kirjautumalla verkkolomakkeelle: Ulkomaalaisen tunnistustapa – Ilmoitus kaupparekisteriin.Avautuu uuteen välilehteen
Kirjautuessasi valitse maa, jonka tunnistusväline sinulla on käytössäsi. Anna yrityksen tiedot. Liitä kuitti käsittelymaksuista ja muut tarvittavat liitteet pdf-tiedostoina. Muista lähettää hakemus, jotta näet vahvistuksen siitä, että tiedot on lähetetty kaupparekisteriin.
Miten seuraat hakemuksen käsittelyä?
Voit seurata PRH:een lähettämäsi hakemuksen ja kaupparekisteri-ilmoitusten käsittelytilanteita Virre-tietopalvelun ilmoitushausta. Siirry Virre-tietopalveluun.Avautuu uuteen välilehteen
Saat kaupparekisteriotteen yhteyshenkilön tai yrityksen osoitteeseen, kun yritys on palautettu kaupparekisteriin.
Palautuksen jälkeen: pidä tiedot ajan tasalla
Jos PRH palauttaa yrityksen kaupparekisteriin, yrityksen täytyy pitää tiedot ajan tasalla rekisterissä.
Tee tarvittaessa muutosilmoitus YTJ-palvelussa. Katso valikosta ohjeet yritysmuodoittain.