Laiminlyöntimaksu puutteellisista tai virheellisistä tiedoista kaupparekisterissä
PRH voi määrätä laiminlyöntimaksun vuodesta 2025 alkaen yrityksille, jotka eivät PRH:n kehotuksesta huolimatta korjaa kaupparekisteritiedoissa olevia puutteita tai virheitä.
Laiminlyöntimaksu koskee kaikkia yritysmuotoja.
Laiminlyöntimaksu perustuu kaupparekisterilakiin, jossa on määrätty maksujen suuruus.
Huomaathan, että PRH ei toimi yksittäisten ilmiantojen perusteella vaan käyttää viranomaisena harkintavaltaa siinä, millaisiin puutteisiin tai virheisiin maksumenettelyjä kohdennetaan.
Minkä suuruinen maksu?
Laiminlyöntimaksu on 300 euroa.
Julkisille osakeyhtiölle ja eurooppayhtiöille maksu on 600 euroa.
Jos yritys ei korjaa tietoja ensimmäisen laiminlyöntimaksun jälkeen, PRH lähettää yritykselle uuden kehotuksen. Jos yritys ei korjaa tietoja uudesta kehotuksesta huolimatta, PRH määrää uuden laiminlyöntimaksun, joka on suuruudeltaan kaksinkertainen ensimmäiseen laiminlyöntimaksuun nähden.
Millaiset puutteet tai virheet?
Puutteet tai virheet ovat esimerkiksi seuraavat:
- Osoite puuttuu (siirry ohjeisiin: Yrityksen osoite- ja yhteystietojen ilmoittaminen kaupparekisteriin). Huomaathan, jos yritykselle on rekisteröity virheellinen yhteystieto, voit tehdä PRH:lle oikaisupyynnön. (Siirry ohjeisiin: Yrityksen tai yhdistyksen virheellinen yhteystieto)
- Hallitus puuttuu (siirry ohjeisiin: Osakeyhtiön hallituksen, toimitusjohtajan ja muiden henkilömuutosten ilmoittaminen kaupparekisteriin)
- Edunsaajatiedot puuttuvat (siirry ohjeisiin: Edunsaajailmoitus kaupparekisteriin)
- Rekisteritiedoissa on virheitä, esimerkiksi hallitus on lainvastainen tai yhtiöjärjestyksen tai sääntöjen vastainen tai tilintarkastajaa ei ole hyväksytty (HT, KHT).
- Vastuuhenkilö tai tilintarkastaja on liiketoimintakiellossa (siirry ohjeisiin: Osakeyhtiön hallituksen, toimitusjohtajan ja muiden henkilömuutosten ilmoittaminen kaupparekisteriin tai ohjeisiin: Tehtävän päättyminen ja oman eron ilmoittaminen eri yritysmuodoissa).
- Henkilötunnus puuttuu kaupparekisteritiedoista (siirry ohjeisiin: Henkilötunnuksen puuttuminen kaupparekisteritiedoista)
Mitkä ovat maksumenettelyn vaiheet?
PRH määrää laiminlyöntimaksun yritykselle, joka ei kehotuksesta huolimatta korjaa kaupparekisteritiedoissa olevaa puutetta tai virhettä.
Menettelyssä on nämä vaiheet:
- PRH lähettää yritykselle kirjeen, jossa kehottaa korjaamaan puutteen tai virheen kaupparekisteritiedoissa.
- Jos yritys ei korjaa puutetta tai virhettä kehotuskirjeessä annetussa määräajassa, PRH määrää laiminlyöntimaksun ja lähettää yritykselle päätöksen asiasta.
Miten maksu peritään?
Oikeusrekisterikeskus (ORK) hoitaa maksujen perinnän.
Maksun perinnässä on nämä vaiheet:
- Yritys voi maksaa laiminlyöntimaksun ORK:lle saatuaan PRH:lta maksun määräämistä koskevan päätöksen, jossa on maksuohjeet.
- ORK tarkistaa, onko yritys maksanut laiminlyöntimaksun PRH:lta saadun päätöksen perusteella.
- Jos laiminlyöntimaksu on kokonaan tai osittain maksamatta, ORK lähettää yritykselle erillisen maksukehotuksen ja antaa maksulle eräpäivän.
- Jos yritys ei maksa laiminlyöntimaksua ORK:n antamaan eräpäivään mennessä, maksu voidaan laittaa perittäväksi ulosottotoimin.
Lisätietoa laiminlyöntimaksun täytäntöönpanosta ORK:n sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen
Välty maksuilta ilmoittamalla tiedot ajoissa
Pidä yrityksen kaupparekisteritiedot ajan tasalla ja ilmoita puuttuvat tiedot viimeistään heti sen jälkeen, kun yritys on saanut kehotuksen PRH:lta.
Huomaa, että PRH lähettää kehotuksen kirjepostissa yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) merkittyyn osoitteeseen, joten on tärkeää pitää yrityksen osoitetiedot ajan tasalla kaupparekisterissä.
Jos tietoja täytyy päivittää, tee muutosilmoitus viipymättä YTJ-palvelussa. Kirjaudu YTJ-palveluun Suomi.fi-tunnistuksessa.Avautuu uuteen välilehteen