Tilintarkastuksen laadunvalvonta
Keskeinen, ennakkoon vaikuttava osa tilintarkastusalan valvontaa ovat tilintarkastajien ja tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastukset. Laaduntarkastuksen tavoitteena on
- edistää tilintarkastuksen korkeaa laatua
- lisätä luottamusta tilintarkastukseen
- lisätä taloudellisen raportoinnin luotettavuutta.
Tilintarkastusvalvonnan virkamiehet tekevät tilintarkastuslain edellyttämät riippumattomat laaduntarkastukset kaikille tilintarkastajille, toimivatpa he yksin tai tilintarkastusyhteisöissä.
Julkistarkastuksen laatujaoston uusi kolmivuotinen toimikausi alkoi 2022, ja se jatkaa edelleen tilintarkastusvalvonnan avustamista laaduntarkastusten työmenetelmien kehittämisessä ja laaduntarkastusten tulosten arvioinnissa.
Toimeksiannoissa tehdyn tilintarkastustyön laaduntarkastuksessa keskitämme tarkastusta painopistealueisiin. Vuonna 2024 painopistealueet ovat etukäteen valitun tuloslaskelmaerän ja/tai tase-erän tarkastus, lähipiiriin tai intressitahoihin liittyvien tietojen tarkastus, pääkirjanpitovientien tarkastus sekä tilintarkastajan kommunikointi johdon kanssa. Julkishallinnon laaduntarkastuksissa painopistealueina ovat etukäteen valitun tuloslaskelmaerän ja/tai tase-erän tarkastus, sisäinen valvonta ja riskienhallinta sekä julkiset hankinnat. Lue lisää laaduntarkastuksista.
Kehitämme laaduntarkastusten päätösten ja havaintojen selkeyttä ja viestintää. Jatkamme tilintarkastajien kanssa käytäviä keskusteluja. Arvioimme myös toiminnan kehittämistarpeita laaduntarkastuksesta saatavien palautteiden ja sidosryhmiltä saatavan tiedon avulla. Kehitämme jatkuvasti tilintarkastajien laadunvalvontajärjestelmien ja toimeksiantojen laadun arvioinnin systemaattisuutta.
Kehitämme hyvää tilintarkastustapaa tiedottamalla laadunvalvonnan havainnoista ja osallistumalla vuoropuheluun toimialan ja sidosryhmien kanssa.