Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastus
Tilintarkastusyhteisön laaduntarkastuksen kohteena on yhteisön sisäinen laadunvalvontajärjestelmä ja sen toimivuus.
Tilintarkastusyhteisö on Kansainvälisen laadunvalvontastandardin ISQC 1 mukaan velvollinen luomaan laadunvalvontajärjestelmän, jonka avulla tilintarkastusyhteisö saa kohtuullisen varmuuden siitä, että
- tilintarkastusyhteisö ja sen henkilöstö noudattavat ammatillisia standardeja sekä sovellettaviin säädöksiin ja määräyksiin perustuvia vaatimuksia ja
- tilintarkastusyhteisön ja toimeksiannosta vastuullisten henkilöiden antamat raportit ovat olosuhteisiin nähden asianmukaisia.
Tilintarkastusyhteisön laadunvalvontajärjestelmän tulee kattaa seuraavat Kansainvälisen laadunvalvontastandardin ISQC 1 sisältämät osa-alueet:
- laatua koskevat johdon velvoitteet tilintarkastusyhteisössä
- relevantit eettiset vaatimukset
- asiakassuhteiden ja yksittäisten toimeksiantojen hyväksyminen ja jatkaminen
- henkilöresurssit
- toimeksiannon suorittamien
- seuranta.
Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 28.07.2020