Sähköinen patenttihakemus
Patenttihakemus on maksullinen ja palvelujen käyttö vaatii tunnistautumisen. Voit tehdä sähköisen patenttihakemuksen PRH:lle seuraavilla tavoilla:
- Patenttiasiointi-palvelussa voit
o tehdä suomalaisen patenttihakemuksen tai hyödyllisyysmallihakemuksen
o vastata PRH:n välipäätöksiin ja täydentää hakemusta
o saattaa europpapatentin voimaan Suomessa
o tehdä kansainvälisen hakemuksen (PCT-hakemus)
o lisäsuojahakemuksen (SPC-hakemus).
Siirry Patenttiasiointiin.Avautuu uuteen välilehteen - Sähköinen patenttihakemus netissä
o Tässä palvelussa voit tehdä ainoastaan suomalaisia patenttihakemuksia. Jos käytät tätä palvelua, voit vastata PRH:n lähettämiin välipäätöksiin vain paperipostilla. Lisätietoja alempana tällä sivulla.
o Palvelu toimii parhaiten näillä selainversioilla tai niitä uudemmilla: Internet Explorer versio 9, Firefox version 3.6 tai Google Chrome. Hakemuksessa saattaa esiintyä ongelmia Safari-selaimella.
Siirry palveluun.Avautuu uuteen välilehteen - EPO Online Filing -ohjelma, HUOM. palvelu poistuu käytöstä vuonna 2025 (arvio: kesäkuu). Siirry käyttämään kohdan 1 Patenttiasiointi-palvelua.
o Ohjelma on tarkoitettu patenttialan ammattilaisille ja patentteja usein hakeville henkilöille.
Lue lisää EPO Online Filing -ohjelmasta. - ePCT-palvelu
o Palvelun avulla voit tehdä kansainvälisen PCT-hakemuksen.
Lue lisää PCT-hakemuksen tekemisestä PRH:een.
Näin teet sähköisen hakemuksen netissä
Laadi patenttihakemus mahdollisimman huolellisesti. Hakemuksen muokkausmahdollisuudet ovat rajalliset eikä hakemukseen voi myöhemmin lisätä mitään uutta asiaa. PRH tekee hakemustekstistä myöhemmin patenttijulkaisun. Patentin suojapiiri määräytyy julkaisun patenttivaatimusten perusteella.
Ennen kuin alat täyttää sähköistä lomaketta, tee seuraavat hakemuksen osat valmiiksi ja tallenna kukin omaksi PDF-tiedostoksi:
• keksinnön selitys
• patenttivaatimukset
• tiivistelmä
• mahdolliset piirustukset.
Lue lisää patenttihakemuksen osista.
Patenttihakemuksen voi maksaa verkkopankissa, luottokortilla tai laskulla. Patenttiasiointi-palvelussa voit valita maksutavaksi myös PRH:n asiakastilin. Lue lisää Asiakastilistä.
Hakemuksen käsittely aloitetaan PRH:ssa vasta, kun hakemusmaksu on maksettu.
Patenttihakemuksen saapumispäiväksi tulee se päivä, jolloin asiakirjat ovat saapuneet PRH:lle, mukaan lukien viikonloput ja pyhäpäivät. Saat lähetyksestä vastaanottoilmoituksen.