Tillgänglighetsutlåtande: PRS öppna data
Patent- och registerstyrelsen (PRS) arbetar kontinuerligt för att förbättra tjänstens tillgänglighet. Vi uppdaterar det här utlåtandet allteftersom brister korrigeras.
PRS åtar sig att göra öppna data tillgänglig i enlighet med lagen (lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019Öppnas i en ny flik).
Beredningen av tillgänglighetsutlåtandet
Det här utlåtandet bereddes den 15 augusti 2024. Utlåtandet sågs senast över den 6 november 2024. Utlåtandet baserar sig på
- en bedömning utförd av en tredje part
- PRS egen uppskattning av att de brister den tredje parten hittade i sin bedömning har korrigerats enligt anvisningarna från den tredje parten.
Hur tillgänglig är tjänsten?
PRS öppna data är i huvudsak förenliga med de krav som lagen ställer (lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019Öppnas i en ny flik).Nedan anges de delar av innehållet som inte uppfyller kraven.
Icke tillgängligt innehåll
- (WCAG 2.1, 4.1.2.) Aria-märkningen för knappen som indikerar stängning är felaktig.
- (WCAG 4.1.2) Elementet ”Select” saknar ett tillgängligt namn.
- (WCAG 1.3.1) Fel element har använts i listelement.
- (WCAG 2.1.1) Det skrollbara området är inte tillgängligt med tangentbordet
- (WCAG 2.1, 3.3.1) I felsituationer går markören inte till felmeddelandet.
- (WCAG 2.1, 4.1.3) Efter sökning går inte markören till sökresultaten.
- (WCAG 2.1, 1.1.1, 1.3.1, 2.4.6, 3.3.2.) Etiketter har inte kopplats till motsvarande fält i koden.
- (WCAG 2.1, 1.4.3) Kodpartierna har kontrastfel.
- (WCAG 2.1, 1.1.1) Användare av tekniska hjälpmedel får inte information om obligatoriska fält, eftersom det visas endast visuellt.
- (WCAG 2.1, 4.1.2) Pilarna som pekar neråt saknar tillgängligt textalternativ.
PRS åtar sig att korrigera det icke tillgängliga innehållet i punkt 1 så att det blir tillgängligt under 2025.
Det icke tillgängliga innehållet i punkterna 2–10 gäller en standardprogramvara (Swagger) som används i gränssnittets sökfunktion. Användarna söker information med programvaran. Bristerna i tillgängligheten beror på standardprogramvarans egenskaper som PRS inte kan korrigera.
Hur kan jag ge feedback om brister i tillgängligheten?
Om du upptäcker brister i tillgängligheten på tjänsten, ge först feedback till oss på PRS. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar. PRS feedbackgrupp svarar för handläggningen av feedbacken. Lämna feedback om brister i tillgängligheten.Öppnas i en ny flik
Om du inte är nöjd med svaret du får från PRS eller om du inte får ett svar alls inom 14 dagar, kan du lämna in en anmälan till Regionförvaltningsverket (RFV) i Södra Finland, som ansvarar för tillgänglighetstillsyn. Webbplatsen för RFV i Södra FinlandÖppnas i en ny flikger mer information om hur du kan lämna in anmälan och hur ärendet handläggs.
Kontaktinformation för Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fiÖppnas i en ny flik
webbtillganglighet(at)rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000