Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Handläggning av ansökan

Handläggningen av din nyttighetsmodellansökan börjar när ansökan kommer in till oss på Patent- och registerstyrelsen (PRS). Vi börjar med att utföra en formell granskning av ansökan och därefter granskar vi om uppfinningen är registrerbar.

Den genomsnittliga handläggningstiden för en nyttighetsmodellansökan är tre månader.

Obs! Vi tar inte ställning till uppfinningens nyhet och uppfinningshöjd, vilket innebär att du själv är ansvarig för att villkoren för nyhet och uppfinningshöjd uppfylls. Läs mer om att reda ut uppfinningens nyhet.

Handläggningsprocessen beskrivs nedan. Klicka på rubrikerna för att gå vidare:

  1. Formell granskning
  2. Granskning av registrerbarhet
  3. Svar på eventuella förelägganden
  4. Registrering och kungörelse
  5. Eventuellt avslag och ändringssökande

1. Formell granskning

Först kontrollerar vi att alla nödvändiga handlingar är med i ansökan och att ansökningsavgiften är betald.

Om handlingar saknas eller ansökningsavgiften inte är betald, skickar vi dig ett föreläggande där vi meddelar om formella brister i ansökan.

Du har två månader på dig att svara på föreläggandet och korrigera bristerna.

Svara på föreläggandet med ett fritt formulerat följemeddelande. Bifoga de handlingar som saknas, en kopia över betald avgift eller båda. Ange till exempel ”Svar på föreläggande” som rubrik i ditt meddelande.

Svaret måste ange vilken ansökan och vilket föreläggande det gäller. Därför är det viktigt att ange ansökans nummer i svaret. Därtill ska du beskriva kort vad du har gjort för att åtgärda bristerna. Lämna in svaret på föreläggandet till PRS på samma sätt som ansökan. Läs våra anvisningar om hur du svarar på PRS föreläggande som gäller nyttighetsmodellansökan.

2. Granskning av registrerbarhet

Efter den formella granskningen kontrollerar vi att uppfinningen är registrerbar, det vill säga att det är fråga om en teknisk lösning som är industriellt användbar.

Dessutom ser vi till att uppfinningen inte enbart gäller

  • en upptäckt, vetenskaplig teori eller matematisk metod
  • en konstnärlig skapelse
  • en plan, regel eller metod för intellektuell verksamhet, för spel eller affärsverksamhet
  • datorprogram
  • presentation av information.

Nyttighetsmodell beviljas inte heller på

  • växtsorter
  • djurraser
  • förfaranden
  • en uppfinning vars utnyttjande strider mot sedlighet och allmän ordning.

Dessutom kontrollerar vi att

  • ansökningstexten uppfyller de krav som ställts på den
  • skyddskraven beskriver endast en uppfinning
  • beskrivningen av uppfinningen är så tydlig att en fackman med dess hjälp kan använda uppfinningen.

Om dina ansökningshandlingar måste korrigeras, skickar vi dig ett föreläggande där vi meddelar om bristerna i ansökan.

Du har två månader på dig att svara på föreläggandet och korrigera bristerna.

Obs! Vi prövar den i nyttighetsmodellansökan beskrivna uppfinningens nyhet och uppfinningshöjd endast vid särskild begäran. Granskningen av nyttighetsmodell som vi utför hålls helt separat från registrerbarhetskontrollen. Läs mer om granskning av nyttighetsmodell.

3. Svar på eventuella förelägganden

Ange nyttighetsmodellansökans nummer i ditt svar på föreläggandet. Med hjälp av numret befordrar vi svaret vidare till den person som behandlar ärendet hos oss.

För att korrigera bristerna i ansökan räcker ett brev med nödvändiga bilagor. Bilagor som ska skickas på grund av ett föreläggande kan vara till exempel

  • handlingar som saknas
  • kopia av betald avgift eller
  • nya skyddskrav, korrigerad beskrivning eller korrigerade bilder.

För att påskynda handläggningen ska du i ditt svar beskriva kort vilka ändringar och korrigeringar du har gjort i ansökan och vilka punkter i den ursprungliga ansökan ändringarna baserar sig på. Lägg inte till något nytt om uppfinningen till ansökan.

Skicka den korrigerade ansökan till oss så att svaret är framme senast den dag som anges i föreläggandet. Handläggningen blir snabbare om vi får ditt svar tidigare än den angivna dagen.

Lämna in svaret på föreläggandet på samma sätt som ansökan. Läs våra anvisningar om hur du svarar på PRS föreläggande som gäller nyttighetsmodellansökan.

Om du inte korrigerar bristerna i ansökan senast den utsatta dagen, skickar vi dig ett beslut om att ansökan avskrivs, med andra ord att vi avslutar handläggningen av ansökan. En avskriven nyttighetsmodellansökan kan tas upp till ny behandling, men bara en gång. I samband med begäran om återupptagning måste du korrigera bristerna och betala återupptagningsavgiften. Avgiften hittar du i prislistan för nyttighetsmodeller.

Gör noggrant alla korrigeringar och vidta de åtgärder som föreslås i föreläggandet. Fortsatt försummelse av korrigerande åtgärder kan leda till avslag av ansökan.

4. Registrering och kungörelse

När vi har godkänt din ansökan, för vi in nyttighetsmodellen i vårt register och skickar ett registreringsintyg till dig. Vi kungör (det vill säga offentliggör) registreringen i Nyttighetsmodelltidning på nätet. Gå till Nyttighetsmodelltidning.Öppnas i en ny flik

Det är möjligt att mot betalning få kopior av registrerade nyttighetsmodeller eller av nyttighetsmodellansökningshandlingar som blivit offentliga. Gå till Prislista för bibliotekstjänster.

Du kan ta del av handlingar som blivit offentliga i vår avgiftsfria Patentinformationstjänst. Tjänsten innehåller alla elektroniska handlingar för ansökningar som lämnats in den 1 januari 2007 eller senare. Gå till Patentinformationstjänst.Öppnas i en ny flik

Ansökningshandlingarna är offentliga från och med registreringsdagen eller senast 15 månader efter ansöknings- eller prioritetsdagen (läs mer om uppskov av registreringen). På sökandes begäran kan ansökningshandlingarna bli offentliga tidigare.

Ansökningshandlingarna blir inte offentliga

  • om ansökan avskrivs, det vill säga om vi avslutar handläggningen, eller
  • om ansökan återtas eller avslås

innan det har gått 15 månader från ansöknings- eller prioritetsdagen.

5. Eventuellt avslag och ändringssökande

Du kan alltid korrigera bristerna i din ansökan. Om du trots rättelseuppmaningen inte har korrigerat ansökan enligt ställda krav, avslår vi den.

Det är möjligt att överklaga avslagsbeslutet hos marknadsdomstolen inom 60 dagar från delgivning av beslutet. Om marknadsdomstolen avslår besvären, kan du överklaga beslutet hos högsta förvaltningsdomstolen (HFD) om HFD beviljar besvärstillstånd.

Läs mer om att överklaga PRS beslut.

Utskriftsversion Uppdaterad 28.12.2023