Frågor och svar
- 1. Kan bokslut undertecknas elektroniskt?
- 2. Mitt företag har varit ett icke-verksamt skrivbordsföretag redan i flera år och företaget har inte några transaktioner eller bokslut. Jag har anmält till Skatteförvaltningen att företaget inte är verksamt, räcker det inte?
- 3. Jag fick en uppmaning att lämna in de bokslut som saknas. Hur vet jag vilka bokslut ni inte har?
- 4. Jag har lämnat in bokslutet till Skatteförvaltningen. Varför har det inte kommit in till handelsregistret?
- 5. Hur kan jag komplettera mitt företags bokslutsanmälan?
- 6. Hur kan jag begära korrigering av en redan registrerad bokslutsanmälan?
- 7. Vem undertecknar blanketten för bokslutsanmälan? Kan bokföraren underteckna den?
- 8. Om jag lämnar in bokslutet för sent, orsakar det kostnader för mig?
- 9. Jag fick en uppmaning att lämna in bokslutet inom tre veckor, så att mitt företag inte avregistreras eller försätts i likvidation. Får jag mer tid för att lämna in bokslutet?
- 10. Om mitt företag stryks ur handelsregistret, orsakar det mig kostnader eller olägenheter?
- 11. Mitt företag har inte haft en bokförare på många år, och jag kan inte upprätta bokslut själv. Kan ni hjälpa?
- 12. Bokslutet saknar noter. Vad ska noterna innehålla?
- 13. Vi fick en uppmaning att lämna in bokslutet till handelsregistret. Vårt företag är ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag och är inte skyldigt att lämna in bokslut. Vad ska vi göra?
- 14. Vad är en revisionsanteckning?
- 15. Har mitt företag revisionsskyldighet?
- 16. Är mitt företag skyldigt att upprätta en verksamhetsberättelse?
- 17. Är mitt företag skyldigt att upprätta en finansieringsanalys?
1. F: Kan bokslut undertecknas elektroniskt?
Ja, det går bra. Vi godkänner en elektronisk underskrift om bokslutet lämnas in direkt till handelsregistret. Det ska tydligt framgå av utskriften att dokumentet har undertecknats elektroniskt. Dessutom ska utskriften tydligt ange namnet på det använda systemet. Gå till anvisningen Elektronisk underskrift i handelsregisteranmälningar.
2. F: Mitt företag har varit ett icke-verksamt skrivbordsföretag redan i flera år och företaget har inte några transaktioner eller bokslut. Jag har anmält till Skatteförvaltningen att företaget inte är verksamt, räcker det inte?
Aktiebolag och andelslag ska lämna in en bokslutsanmälan till handelsregistret för varje räkenskapsperiod. Lämna in bokslutshandlingar till handelsregistret även om företaget inte bedriver någon verksamhet.
3. F: Jag fick en uppmaning att lämna in de bokslut som saknas. Hur vet jag vilka bokslut ni inte har?
Från Sökning av bokslut i vår informationstjänst Virre kan du gratis kontrollera vilka bokslut som redan har registrerats i handelsregistret. Gå till informationstjänsten Virre.Öppnas i en ny flik
4. F: Jag har lämnat in bokslutet till Skatteförvaltningen. Varför har det inte kommit in till handelsregistret?
Vi får bokslutsuppgifterna från Skatteförvaltningen endast om uppgifterna har lämnats in exakt enligt Skatteförvaltningens anvisningar. För mer information kan du kontakta Skatteförvaltningen. Om du har lämnat in bokslutet till handelsregistret exakt enligt Skatteförvaltningens anvisningar, registreras bokslutet i handelsregistret inom cirka en vecka.
5. F: Hur kan jag komplettera mitt företags bokslutsanmälan?
Du måste skicka in alla bokslutshandlingar på nytt till PRS – inte enbart kompletteringar eller korrigerade handlingar. Då kan vi se till att vi registrerar bokslutsanmälan på korrekt sätt.
Gå till anvisningen Hur kompletterar jag ett bokslut som registrerats i handelsregistret?
6. F: Hur kan jag begära korrigering av en redan registrerad bokslutsanmälan?
Utgångspunkten är att de bokslutshandlingar som lämnas in till handelsregistret är offentliga handlingar. Du kan begära oss att rätta registreringen av bokslutshandlingar om de innehåller uppgifter som enligt lag är sekretessbelagda eller om bokslutet har registrerats felaktigt. Gå till anvisningen: Hur begär jag att registreringen av bokslutsanmälan som förts in i handelsregistret ska rättas?
7. F: Vem undertecknar blanketten för bokslutsanmälan? Kan bokföraren underteckna den?
Blanketten för bosklutsanmälan undertecknas av företagets ansvarsperson eller ett ombud som hen har befullmäktigat. Bokföraren kan underteckna blanketten om hen har befullmäktigats att underteckna anmälan. Om en befullmäktigad person undertecknar anmälan, bifoga en styrkt kopia av en individualiserad fullmakt eller en blankofullmakt i original. Observera att själva bokslutet också måste dateras och undertecknas.
8. F: Om jag lämnar in bokslutet för sent, orsakar det kostnader för mig?
Det är gratis att lämna in bokslut inom 8 månader från räkenskapsperiodens utgång.
Om ett aktiebolag eller andelslag lämnar in bokslutet senare, är avgiften 100 euro.
9. F: Jag fick en uppmaning att lämna in bokslutet inom tre veckor, så att mitt företag inte avregistreras eller försätts i likvidation. Får jag mer tid för att lämna in bokslutet?
Vi förlänger inte inlämningstiden för bokslutet. Om vi inte får bokslutet inom den utsatta tidsfristen, skickar vi en ny uppmaning med en tidsfrist på 3,5 månader. Läs mer om avregistreringsförfarandet.
10. F: Om mitt företag stryks ur handelsregistret, orsakar det mig kostnader eller olägenheter?
En avregistrering träder i kraft i och med att den antecknas i registret. Avregistrering ur handelsregistret innebär att företaget inte längre kan bedriva företagsverksamhet. Läs mer om följderna av avregistrering.Öppnas i en ny flik
För mer information om skattepåföljder kontakta Skatteförvaltningens kundservice.
11. F: Mitt företag har inte haft en bokförare på många år, och jag kan inte upprätta bokslut själv. Kan ni hjälpa?
Företagare har olika skyldigheter, och bokslutet är en av dem. Tyvärr kan vi inte erbjuda bokföringstjänster. Om du behöver hjälp med andra ärenden i anslutning till företagsverksamhet, kan du använda tjänsten FöretagsFinland eller kontakta regionala nyföretagarcentraler. Gå till anvisningen om begräsningarna i handelsregistrets rådgivning.
12. F: Bokslutet saknar noter. Vad ska noterna innehålla?
I noterna specificeras innehållet i resultaträkningen, balansräkningen och finansieringsanalysen. Då kompletterar de kravet på att bokslutet ska ge en rättvisande bild. I noterna måste du anteckna till exempel uppgift om hur många personer som i genomsnitt har varit i företagets tjänst under räkenskapsperioden. Se även svaret till fråga 13. Läs mer om handlingar i bokslutsanmälan.
De detaljerade kraven som gäller noterna finns i bokföringsförordningen eller i statsrådets förordning om uppgifter som ska tas upp i små- och mikroföretags bokslut.
13. F: Vi fick en uppmaning att lämna in bokslutet till handelsregistret. Vårt företag är ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag och är inte skyldigt att lämna in bokslut. Vad ska vi göra?
Vi har skickat en uppmaning till de företag vars bolagsform som antecknats i handelsregistret är aktiebolag. Ett aktiebolag kan registrera ömsesidigt fastighetsaktiebolag som sin företagsform om bolaget enligt sin bolagsordning är ett ömsesidigt fastighetsaktiebolag. Gå till anvisningen om att registrera företagsformen som ömsesidigt fastighetsaktiebolag.
14. F: Vad är en revisionsanteckning?
15. F: Har mitt företag revisionsskyldighet?
En revisor ska väljas i en sammanslutning där minst två av följande förutsättningar har uppfyllts under den avslutade räkenskapsperioden och under den omedelbart föregående räkenskapsperioden:
- balansomslutningen överstiger 100 000 euro
- omsättningen eller motsvarande avkastning överstiger 200 000 euro, eller
- antalet anställda överstiger i medeltal tre under räkenskapsperioden
Även om gränserna ovan inte överskrids i bolaget, har bolaget revisionsskyldighet om dess bolagsordning eller stadgar kräver att en revisor ska väljas.
En revisor ska också väljas i en sammanslutning vars huvudsakliga bransch är ägande och hantering av värdepapper och som utövar ett betydande inflytande över den driftsmässiga eller finansiella styrningen av en annan bokföringsskyldig.
16. F: Är mitt företag skyldigt att upprätta en verksamhetsberättelse?
En verksamhetsberättelse ska upprättas om bolaget är ett publikt aktiebolag eller ett företag av allmänt intresse, eller om det inte uppfyller kriterierna för sådana små företag som avses i bokföringslagen. En bokföringsskyldig uppfyller inte kriterierna för små företag om minst två av följande gränsvärden överskrids för både den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden:
- balansomslutning 6 miljoner euro
- omsättning 12 miljoner euro
- genomsnittligt antal anställda under räkenskapsperioden 50 personer
Verksamhetsberättelsen ska innehålla uppgifter enligt 3 kap. 1 a § i bokföringslagen. Därtill ska bestämmelserna i 8 kap. 5–8 § i aktiebolagslagen beaktas när verksamhetsberättelsen upprättas.
17. F: Är mitt företag skyldigt att upprätta en finansieringsanalys?
Bara stora företag samt företag av allmänt intresse måste upprätta en finansieringsanalys. Stora företag är bokföringsskyldiga om minst två av följande gränsvärden överskrids för den avslutade och den omedelbart föregående räkenskapsperioden:
- balansomslutning 20 miljoner euro
- omsättning 40 miljoner euro, eller
- genomsnittligt antal anställda under räkenskapsperioden 250 personer.