Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallintajärjestelmiä koskevia havaintoja ja kehittämiskohteita

Seuraavassa käydään läpi tilintarkastusvalvonnan tekemiä keskeisiä ja toistuvia laaduntarkastuksen havaintoja sekä yleisiä kehittämiskohteita yhteisöjen laadunhallintajärjestelmissä.

Tilintarkastusyhteisön toiminnan järjestäminen

Yhteisön laadunhallintajärjestelmässä on ISQM 1 -standardin kohdan 24 mukaan esitetty tilintarkastuslain 4:12 2 momentin mukainen toiminnan järjestäminen. Yhteisö ei voi käyttää tilintarkastuslain 4:12 2 momentin mukaisia pienyrityshelpotuksia, jos yhteisöllä on tarkastettavanaan myös pienyrityksiä suurempaa kokoluokkaa olevia kirjanpitovelvollisia. Mikäli pienyrityshelpotukset eivät sovellu yhteisöön, yhteisön tulee noudattaa tilintarkastuslain mukaan kaikkia toiminnan järjestämiseen kuuluvia velvoitteita:

  • riittäviä periaatteita riskienhallinnasta
  • sisäisestä vuosittain arvioitavasta laadunvalvonnasta
  • toimeksiantoja koskevan aineiston toimeksiantokohtaisesta dokumentoinnista
  • tilintarkastustoimeksiannon riittävästä resursoinnista
  • palkitsemisesta
  • rikkomusten ja valitusten vuosittaisesta seurannasta sekä
  • menettelystä rikkomusepäilyjen ilmoittamiseksi.

Yhteisön tulee seurata säännöllisesti tilintarkastusasiakkaiden kokoluokkaa ja varmistua pienyrityshelpotusten soveltumisesta yhteisöön.

Vastaamistoimenpiteet

Yhteisön laadunhallintajärjestelmässä vastaamistoimenpiteissä on kuvattu toimintaperiaatteita, menettelytapoja, prosesseja ja muita yleisiä kuvauksia, joista ei selviä, ovatko nämä vastaamistoimenpiteissä mainitut asiat jo luotu ja otettu käyttöön vai ovatko ne vielä keskeneräisiä.

Seuranta- ja korjaamisprosessi sekä LHJ:n arviointi

Yhteisön tulee varmistaa, että yhteisön määrittelemät seuranta- ja arviointitoimet ovat riittävän kattavat laadunhallintajärjestelmän kokonaisuuden seurantaan ja arviointiin. Pelkästään yhden tai useamman loppuunsaatetun toimeksiannon läpikäynnillä ei lähtökohtaisesti voi saada riittävää evidenssiä laadunhallintajärjestelmän kaikista osa-alueista.

ISQM 1 -standardia koskeva osaaminen

Yhteisön tulee varmistua siitä, että laadunhallintajärjestelmästä vastaavilla henkilöillä ja seurantatoimintaa hoitavilla henkilöillä on asianmukainen kokemus ja tietämys ISQM 1 -standardista ja sen velvoitteista voidakseen hoitaa heille määrätyt tehtävät.

Kansalliset säädökset laadunhallintajärjestelmässä

ISQM 1 -standardin kohdan 24 mukaan tilintarkastusyhteisön on asetettava laatutavoitteet ja mahdolliset muut laatutavoitteet, jotka se katsoo tarpeellisiksi laadunhallintajärjestelmän tavoitteiden saavuttamiseksi.

Mikäli yhteisöllä on tilintarkastusasiakkaanaan säätiö, tulisi myös säätiön tilintarkastajaa koskevat rotaatiovelvoitteet ottaa huomioon osana yhteisön laadunhallintajärjestelmää.

Mallipohjien käyttö

Mikäli tilintarkastusyhteisö käyttää laadunhallintajärjestelmänsä dokumentoinnissa valmista mallipohjaa, tulee se räätälöidä tilintarkastusyhteisön toiminnan mukaiseksi. 

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 19.03.2025