Gå direkt till innehållet
Meny

Slutredovisning av aktiebolag och andelslag till handelsregistret

Aktiebolag och andelslag ska anmäla slutredovisning till handelsregistret efter likvidation, fusion eller delning. I den här anvisningen beskrivs hur anmälan om slutredovisning lämnas in för aktiebolag och andelslag som upplösts efter likvidation.

Gå till anvisningen Anmälan om slutredovisning för aktiebolag som upplösts genom fusion.

Gå till anvisningen Anmälan om slutredovisning för aktiebolag som upplösts genom delning.

Slutredovisning efter likvidation

Slutredovisningen är likvidatorns berättelse om likvidationsförfarandet. Likvidatorns berättelse innehåller en redogörelse för skiftet av företagets tillgångar. Likvidatorn ska bifoga till slutredovisningen bokslut, verksamhetsberättelser och eventuella revisionsberättelser för hela likvidationstiden.

När anmäler jag slutredovisningen?

Företaget anses vara upplöst när bolagsstämman eller andelsstämman har godkänt den slutredovisning som likvidatorn framställt. Anmäl slutredovisningen inom två månader från det datum då den godkändes på bolagsstämman eller andelsstämman.

Vem lämnar in anmälan?

Likvidatorn eller en person som hen har befullmäktigat undertecknar anmälan. En prokurist är inte behörig att underteckna handelsregisteranmälningar.

Om en befullmäktigad person undertecknar anmälan, bifoga en kopia av en individualiserad fullmakt eller en blankofullmakt i original.

Vilka handlingar behöver jag?

Bifoga följande handlingar till din anmälan om slutredovisning:

  • Likvidatorns berättelse om hela likvidationsförfarandet. Berättelsen ska innehålla en redogörelse för skiftet av företagets tillgångar.
  • Bokslut, verksamhetsberättelser och eventuella revisionsberättelser för hela likvidationstiden.
  • Skriftlig anmälan om datum för godkännande av slutredovisning. Ange datum för godkännande av slutredovisningen på blanketten för registrering av bokslut eller via e-tjänsten på ytj.fi.

Obs! Skriv inte i eller bifoga till din anmälan uppgifter som innehåller personbeteckningar, hemadresser eller sekretessbelagda uppgifter (såsom hälsouppgifter eller affärshemligheter).

Vad kostar det?

Anmälan om slutredovisning är avgiftsfri.

Hur lämnar jag in anmälan?

Om företagets uppgifter fortfarande finns i handelsregistret, lämna in slutredovisningen via e-tjänsten på ytj.fi. Gå till e-tjänsten på ytj.fi.Öppnas i en ny flik

Om företaget inte längre finns i handelsregistret, lämna in slutredovisningen på webblankett eller per post.

När du lämnar in slutredovisningen på webblanketten, ladda ner anmälningsblanketten för bokslut till vilken du bifogar slutredovisningshandlingarna, det vill säga likvidatorns berättelse med bilagor samt en eventuell fullmakt som en enda pdf-fil. Logga in på webblanketten och fyll i företagets och anmälarens uppgifter. Bifoga slutredovisningen till blanketten som en enda fil och skicka. Gå till webblanketten: Anmälan om slutredovisning vid likvidationÖppnas i en ny flik

För att logga in behöver du en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat (mobil-ID) eller ett chipförsett personkort (EID-kort).

Öppna blanketten: Anmälningsblankett för bokslut (pdf)Öppnas i en ny flik

Om du lämnar in anmälan per post, skicka den ifyllda anmälningsblanketten för bokslut och alla slutredovisningshandlingar i samma försändelse till den adress som finns på anmälningsblanketten.

När slutredovisningen har registrerats, får du ett registerutdrag till företagets postadress som finns antecknad i handelsregistret.

Kom ihåg att också lämna in anmälan om upplösning till handelsregistret.

Gå till våra anvisningar om anmälan om aktiebolagets upplösning.

Gå till våra anvisningar om anmälan om andelslagets upplösning.

Utskriftsversion Uppdaterad 06.11.2024