Usein kysyttyä
- 1. Voiko tilinpäätöksen allekirjoittaa sähköisesti?
- 2. Yritykseni on ollut toimimattomana pöytälaatikkoyrityksenä jo useita vuosia, ja yrityksellä ei ole mitään tilitapahtumia tai tilinpäätöksiä. Verohallinnolle on ilmoitettu, ettei toimintaa ole, eikö se riitä?
- 3. Sain kehotuksen ilmoittaa puuttuvat tilinpäätökset. Mitkä tilinpäätökset puuttuvat teiltä?
- 4. Olen ilmoittanut tilinpäätöksen Verohallinnolle. Miksi sitä ei ole tullut kaupparekisteriin?
- 5. Miten voin täydentää yritykseni tilinpäätösilmoitusta?
- 6. Miten pyydän oikaisemaan jo rekisteröityä tilinpäätösilmoitusta?
- 7. Kuka allekirjoittaa tilinpäätösilmoituksen ilmoituslomakkeen? Voiko kirjanpitäjä allekirjoittaa?
- 8. Tuleeko minulle kuluja, jos teen tilinpäätösilmoituksen myöhässä?
- 9. Sain kehotuksen ilmoittaa tilinpäätös kolmen viikon kuluessa, jotta yritystä ei poisteta rekisteristä tai määrätä selvitystilaan. Saanko lisäaikaa tilinpäätöksen ilmoittamiseen?
- 10. Jos yritykseni poistetaan kaupparekisteristä, aiheutuuko siitä minulle kuluja tai haittaa?
- 11. Yritykselläni ei ole ollut kirjanpitäjää moneen vuoteen, enkä itse osaa tehdä tilinpäätöstä. Voitteko auttaa?
- 12. Tilinpäätöksestä puuttuu liitetiedot. Mitä liitetietojen pitää sisältää?
- 13. Saimme kehotuksen ilmoittaa tilinpäätös kaupparekisteriin. Yritys on keskinäinen kiinteistöyhtiö, eikä sillä ole tilinpäätöksen ilmoittamisvelvollisuutta. Mitä teemme?
- 14. Mikä on tilinpäätösmerkintä?
- 15. Onko yritykselläni tilintarkastusvelvollisuus?
- 16. Onko yritykseni velvollinen laatimaan toimintakertomuksen?
- 17. Onko yritykseni velvollinen laatimaan rahoituslaskelman?
1. K: Voiko tilinpäätöksen allekirjoittaa sähköisesti?
Kyllä voi. Hyväksymme sähköisen allekirjoituksen, kun tilinpäätös ilmoitetaan suoraan kaupparekisteriin. Tulosteesta tulee selvästi ilmetä, että asiakirja on allekirjoitettu sähköisesti ja käytetyn järjestelmän nimi. Siirry ohjeeseen: Sähköinen allekirjoitus kaupparekisteri-ilmoituksissa.
2. K: Yritykseni on ollut toimimattomana pöytälaatikkoyrityksenä jo useita vuosia, ja yrityksellä ei ole mitään tilitapahtumia tai tilinpäätöksiä. Verohallinnolle on ilmoitettu, ettei toimintaa ole, eikö se riitä?
Osakeyhtiöiden ja osuuskuntien on tehtävä tilinpäätösilmoitus kaupparekisteriin jokaiselta tilikaudelta. Ilmoita tilinpäätösasiakirjat kaupparekisteriin myös silloin, kun yritys ei ole toiminnassa.
3. K: Sain kehotuksen ilmoittaa puuttuvat tilinpäätökset. Mitkä tilinpäätökset puuttuvat teiltä?
Virre-tietopalvelumme tilinpäätöshausta voit tarkistaa maksutta, mitkä tilinpäätökset on jo rekisteröity kaupparekisteriin. Siirry Virre-tietopalveluun.Avautuu uuteen välilehteen
4. K: Olen ilmoittanut tilinpäätöksen Verohallinnolle. Miksi sitä ei ole tullut kaupparekisteriin?
Saamme tilinpäätöstiedot Verohallinnolta vain, jos ne on ilmoitettu täsmälleen Verohallinnon antamien ohjeiden mukaisesti. Voit tiedustella asiaa suoraan Verohallinnolta. Jos olet ilmoittanut tilinpäätöksen kaupparekisteriin Verohallinnon ohjeiden mukaisesti, tilinpäätös rekisteröityy kaupparekisteriin noin viikon kuluessa.
5. K: Miten voin täydentää yritykseni tilinpäätösilmoitusta?
Kirjanpitolain 3 luvun 1 §:n 4 momentin mukaan tilinpäätökseen kuuluvien ja siihen liitettyjen asiakirjojen on muodostettava yhtenäinen kokonaisuus, tilinpäätöksestä ei voi ilmoittaa yksittäisiä asiakirjoja tai tietoja. Lähetä kaikki vahvistetut tilinpäätösasiakirjat yhtenä kokonaisuutena – ei pelkästään puuttuvia asiakirjoja.
Siirry ohjeeseen: Miten täydennät kaupparekisteriin rekisteröityä tilinpäätöstä?
6. K: Miten pyydän oikaisemaan jo rekisteröityä tilinpäätösilmoitusta?
Lähtökohtaisesti kaupparekisteriin ilmoitetut tilinpäätösasiakirjat ovat julkisia asiakirjoja. Voit pyytää meitä oikaisemaan tilinpäätösilmoituksen rekisteröinnin, jos asiakirjat sisältävät lain nojalla salassa pidettäviä tietoja tai tilinpäätös on rekisteröity virheellisesti. Siirry ohjeeseen: Miten pyydät kaupparekisteriin rekisteröidyn tilinpäätöksen rekisteröinnin oikaisemista?
7. K: Kuka allekirjoittaa tilinpäätösilmoituksen ilmoituslomakkeen? Voiko kirjanpitäjä allekirjoittaa?
Tilinpäätösilmoituksen ilmoituslomakkeen allekirjoittaa yrityksen vastuuhenkilö tai hänen valtakirjalla valtuuttamansa asiamies. Kirjanpitäjä voi allekirjoittaa ilmoituslomakkeen, jos hänet on valtuutettu allekirjoittamaan ilmoitus. Kun valtuutettu allekirjoittaa ilmoituksen, liitä mukaan yksilöity valtakirja oikeaksi todistettuna kopiona tai avoin asianajovaltakirja alkuperäisenä. Huomaathan, että myös itse tilinpäätös on allekirjoitettava ja päivättävä.
8. K: Tuleeko minulle kuluja, jos teen tilinpäätösilmoituksen myöhässä?
Tilinpäätöksen ilmoittaminen on maksutonta 8 kuukauden ajan siitä, kun tilikausi on päättynyt.
Jos osakeyhtiö tai osuuskunta ilmoittaa tilinpäätöksensä myöhässä, maksu on 100 euroa.
9. K: Sain kehotuksen ilmoittaa tilinpäätös kolmen viikon kuluessa, jotta yritystä ei poisteta rekisteristä tai määrätä selvitystilaan. Saanko lisäaikaa tilinpäätöksen ilmoittamiseen?
Emme myönnä lisäaikaa tilinpäätösten ilmoittamiseen. Jos emme saa tilinpäätöstä annetussa määräajassa, annamme uuden kehotuksen, jonka määräaika on 3,5 kuukautta. Lue lisää poistomenettelyn vaiheista.
10. K: Jos yritykseni poistetaan kaupparekisteristä, aiheutuuko siitä minulle kuluja tai haittaa?
Kaupparekisteristä poistaminen astuu voimaan rekisteröinnillä. Kaupparekisteristä poistaminen tarkoittaa, että yritys ei voi harjoittaa yritystoimintaa. Lue lisää kaupparekisteristä poistamisen seurauksista.
Verotusseuraamuksista saat lisätietoja Verohallinnon asiakaspalvelusta.
11. K: Yritykselläni ei ole ollut kirjanpitäjää moneen vuoteen, enkä itse osaa tehdä tilinpäätöstä. Voitteko auttaa?
Yrittäjällä on erilaisia velvollisuuksia, ja tilinpäätös on yksi niistä. Valitettavasti emme voi tarjota kirjanpitopalveluita. Jos tarvitset apua muissa yritystoimintaan liittyvissä asioissa, voit hakea sitä Yritys-Suomi-palvelusta tai alueellisista uusyrityskeskuksista. Siirry ohjeeseen, jossa kerrotaan kaupparekisterin neuvonnan rajoista.
12. K: Tilinpäätöksestä puuttuu liitetiedot. Mitä liitetietojen pitää sisältää?
Liitetiedoissa annetaan tuloslaskelmaa, tasetta ja rahoituslaskelmaa täsmentäviä tietoja, jolloin ne täydentävät vaatimusta tilinpäätöksen antamasta oikeasta ja riittävästä kuvasta. Liitetietoihin täytyy kirjata esimerkiksi tieto siitä, kuinka monta henkilöä keskimäärin on ollut yrityksen palveluksessa tilikaudella. Katso myös kysymyksen 13 vastaus. Lue lisää tilinpäätösasiakirjoista.
Liitetietoihin liittyvät yksityiskohtaiset vaatimukset löytyvät kirjanpitoasetuksesta tai valtioneuvoston asetuksesta pien- ja mikroyrityksen tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista.
Kirjanpitoasetus (30.12.1997/1339)Avautuu uuteen välilehteen
13. K: Saimme kehotuksen ilmoittaa tilinpäätös kaupparekisteriin. Yritys on keskinäinen kiinteistöyhtiö, eikä sillä ole tilinpäätöksen ilmoittamisvelvollisuutta. Mitä teemme?
Olemme lähettäneet kehotuksen niille yrityksille, joiden yhtiömuodoksi on kaupparekisteriin merkitty osakeyhtiö. Osakeyhtiö voi rekisteröidä yritysmuodokseen keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön, jos yhtiö on yhtiöjärjestyksensä mukaan keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö. Siirry ohjeeseen yritysmuodon rekisteröinnistä keskinäiseksi kiinteistöosakeyhtiöksi.
14. K: Mikä on tilinpäätösmerkintä?
15. K: Onko yritykselläni tilintarkastusvelvollisuus?
Tilintarkastaja on valittava yhteisössä, jossa päättyneellä ja sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella on täyttynyt vähintään kaksi seuraavista edellytyksistä:
- taseen loppusumma ylittää 100 000 euroa
- liikevaihto tai sitä vastaava tuotto ylittää 200 000 euroa; tai
- tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin yli 3 henkilöä
Vaikka yhtiön kokorajat eivät ylittyisikään, niin yhtiö on tilintarkastusvelvollinen, jos sen yhtiöjärjestys tai säännöt edellyttävät tilintarkastajan valitsemista.
Tilintarkastaja on myös valittava yhteisössä, jonka pääasiallisena toimialana on arvopapereiden omistaminen ja hallinta ja jolla on huomattava vaikutusvalta toisen kirjanpitovelvollisen liiketoiminnan tai rahoituksen johtamisessa.
16. K: Onko yritykseni velvollinen laatimaan toimintakertomuksen?
Toimintakertomus laaditaan, jos yhtiö on julkinen osakeyhtiö tai yleisen edun kannalta merkittävä yhteisö, tai se ei täytä pienten kirjanpitovelvollisten kriteerejä. Yhtiö ei täytä pienten kirjanpitovelvollisten kriteerejä, jos sen kohdalla ylittyy sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella vähintään kaksi seuraavista:
- taseen loppusumma 6 miljoonaa euroa
- liikevaihto 12 miljoonaa euroa
- tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 50 henkilöä
Toimintakertomuksessa esitettävät tiedot kerrotaan kirjanpitolain 3 luvun 1 a §:ssä sekä osakeyhtiölain 8 luvun 5-8 §:ssä.
17. K: Onko yritykseni velvollinen laatimaan rahoituslaskelman?
Rahoituslaskelman laatimista edellytetään vain suuryrityksiltä ja yleisen edun kannalta merkittäviltä yhteisöiltä. Kirjanpitovelvollinen on suuryritys, jos sen kohdalla ylittyy päättyneellä ja sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella vähintään kaksi seuraavista raja-arvoista:
- taseen loppusumma 20 miljoonaa euroa
- liikevaihto 40 miljoonaa euroa; tai
- tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 250 henkilöä.