Gå direkt till innehållet

Anmälan om nedläggning av förening till handelsregistret

När en i handelsregistret antecknad förening anmäler sin nedläggning (upplösning) till föreningsregistret, måste föreningen också be avregistrering hos handelsregistret.

En förening kan också bli kvar i föreningsregistret även om den stryks ur handelsregistret.

Nedläggningsanmälan till handelsregistret är avgiftsfri.

Hur anmäler jag upplösning till föreningsregistret och avregistrering till handelsregistret?

Använd pappersblankett Y4a, bilageblankett 20A och personuppgiftsblanketten för att anmäla upplösning av en förening till föreningsregistret.

Om du också vill anmäla nedläggningen av föreningen till handelsregistret, bifoga även bilageblankett 19A. Spara blanketterna på din dator innan du fyller i och skriver ut dem. Gå till fältet "Övrigt som anmäls till registret" på bilageblankett 19A och skriv in: Jag anmäler nedläggning av förening till handelsregistret.

Öppna blanketten: Anmälan om upplösning av förening (pdf, 0.2 MB) (inbegriper blankett Y4a, bilageblankett 20A och personuppgiftsblanketten).

Öppna blanketten: Bilageblankett 19A (pdf, 0.4 MB).

Läs mer om anmälan om upplösning till föreningsregistret.

Förening som blir kvar i föreningsregistret även om den stryks ur handelsregistret

Använd pappersblankett Y4a och bilageblankett 19A när du vill att en i föreningsregistret antecknad förening ska strykas ur handelsregistret.

Blankett Y4a: Ange föreningens FO-nummer och namn, kryssa för "Anmäl ändring" och fyll i blanketten. Gå till fältet "Övrigt som anmäls till registret" på bilageblankett 19A och skriv in:Jag anmäler nedläggning av förening till handelsregistret.

Öppna blanketten: Föreningens ändringsanmälan (innehåller blankett Y4a, bilageblankett 19A och personuppgiftsblankett) (pdf).Öppnas i en ny flik

Utskriftsversion Uppdaterad 14.08.2023