Gå direkt till innehållet
Meny

Hurdant kan ett varumärke vara?

Varumärken har inte någon begränsad form och därför kan ett varumärke bestå av vilka som helst uppgifter som kan presenteras tydligt och exakt. Tydligt och exakt betyder att myndigheterna och allmänheten måste förstå vad som skyddas. Dessutom ska det vara möjligt att kunna presentera märket i varumärkesregistret.

Ett varumärke kan till exempel bestå av ett eller flera ord tillsammans, en figur, en slogan, en kombination av dessa, ett ljudmärke eller ett tredimensionellt märke. I det sista exemplet utgör formen på en vara eller dess förpackning ett varumärke. Ett varumärke kan också bestå av rörliga bilder, produktens förpackning eller till och med färg. Dessutom kan ett varumärke bestå till exempel av ett multimediemärke eller ett positionsmärke.

Exempel på varumärken

Ordmärke

Ett ordmärke kan bestå av ord, bokstäver, siffror eller av vilka andra tecken som helst som skrivs med textbehandlingsprogram.

  • Alfabetet
  • Exempel123

Figurmärke

Figurmärke med ordelement: ett ord med ett särskilt typsnitt. "Esimerkki" är finska och betyder exempel.




Figurmärke med ordelement: Figurer, teckningar eller grafik som har kombinerats med ord eller bokstäver.




Figurmärke med ordelement: Ord och figur i färg.




Figurmärke: märket består enbart av teckningar, grafik eller en bild. Ett figurmärke innehåller inte ord eller bokstäver.



Tredimensionellt märke

Märket består till exempel av utstyrseln (formen) på själva varan eller dess förpackning.




Multimediemärke

Märket består av en kombination av bilder och ljud.

Ljudmärke

Märket består av ljud eller en kombination av ljud.

Postionsmärke

Märket består av det speciella sätt på vilket märket är placerat eller fäst på produkten.




Utskriftsversion Uppdaterad 09.12.2022