Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Immateriella berättelser om licensiering och kompanjonskap

Måndagen den 10 mars 2025 inleder Patent- och registerstyrelsen (PRS) en kommunikationskampanj för att öka små och medelstora företags och företagares kännedom om vikten av att skydda immateriella tillgångar. Kampanjen lyfter upp särskilt företag som utnyttjar licensiering och kompanjonskap samt immateriella rättigheter i anslutning till deras affärsverksamhet.

Kampanjen består av webbplatsen och videor som har gjorts i samarbete med tre finländska företag. I videorna medverkar Sulapac, ett företag som utvecklar plastersättande förpackningsmaterial, Bär Bar, en smoothiekedja som använder finska bär som råvara, och Patternsfrom Agency, en agentur som förmedlar finländska textilformgivares verk. Företagen delar med sig av sina åsikter om och erfarenheter av hur skyddet av immateriella rättigheter har stött deras affärsverksamhet.

Kampanjen är en fortsättning på tidigare kampanjer som fokuserade på digitala produkter och lösningar samt på design och mönsterrätt.

Kampanjen syns bland annat i Sanoma Medias digitala kanaler och i PRS sociala medier mellan 10 och 30 mars 2025. Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO) är den huvudsakliga finansiären för kampanjen.

Läs mer om kampanjen på finska på PRS webbplats.

Kampanjsidorna på finska finns på www.aineettomiatarinoita.fiÖppnas i en ny flik

I våra sociala mediekanaler (LinkedIn, Facebook och Instagram) hittar du kampanjinnehållen med hashtag #AineettomiaTarinoita.


För mer information kontakta

Olli Ilmarinen, utvecklingsexpert
Patent- och registerstyrelsen (PRS)
Tfn 029 509 5236
fornamn.efternamn@prh.fi


Utskriftsversion Uppdaterad 10.03.2025