Gå direkt till innehållet
Meny

Tillgänglighetsutlåtande: Informationstjänst för patent

Patent- och registerstyrelsen (PRS) har som mål att säkerställa tillgängligheten av informationstjänsten för patent enligt de krav som lagen ställer (lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019Öppnas i en ny flik). PRS arbetar kontinuerligt för att förbättra tjänstens tillgänglighet. Vi uppdaterar det här utlåtandet vid behov.

Beredningen av tillgänglighetsutlåtandet

Det här utlåtandet bereddes den 15 november 2022.

Utlåtandet baserar sig på:

  • en bedömning utförd av en tredje part (Eficode Oy) om att webbplatsen uppfyller kraven i direktiv (EU) 2016/2102 och
  • PRS egen uppskattning av att största delen av de brister den tredje parten hittade i sin bedömning har korrigerats enligt anvisningarna från den tredje parten.

Hur tillgängliga är tjänsterna?

Den här e-tjänsten uppfyller i huvudsak de krav som lagen ställer (lagen om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019Öppnas i en ny flik). Bilder på patent och nyttighetsmodeller är ändå inte tillgängliga på grund av deras natur. Övriga brister i tillgängligheten anges nedan.

Icke tillgängligt innehåll

Funktionerna nedan uppfyller ännu inte tillgänglighetskraven, men vi utreder hur vi kan korrigera bristerna och gör korrigeringar i samband med vidareutveckling av tjänsten:

  1. Inforuta (tooltip).
  2. Fokus efter ”Filtrera och sortera”.
  3. Dokument: De av PRS skickade dokument som gäller patent och nyttighetsmodeller är inte tillgängliga då det är fråga om dokument som skickats före februari 2023. Från och med februari 2023 är dokument som skickats av PRS tillgängliga förutom en del av deras innehåll på grund av deras natur, såsom matematiska formler. (inte retroaktivt)

Hur kan jag ge feedback om brister i tillgängligheten?

Om du upptäcker brister i tillgängligheten på vår webbplats prh.fi, ge först feedback till oss på PRS. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar. PRS feedbackgrupp svarar för behandlingen av feedback. Gå till blanketten för att lämna feedback om brister i tillgängligheten.

Om du inte är nöjd med svaret du får från PRS eller om du inte får något svar alls inom 14 dagar, kan du lämna in en anmälan till Regionförvaltningsverket (RFV) i Södra Finland, som ansvarar för tillgänglighetstillsyn. Webbplatsen för RFV i Södra Finland ger mer information om hur du kan lämna in anmälan och hur ärendet handläggs.Öppnas i en ny flik

Kontaktinformation för Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
tillgänglighetskrav.fiÖppnas i en ny flik
webbtillganglighet(at)rfv.fi
Telefonväxel 0295 016 000

Utskriftsversion Uppdaterad 30.01.2024