Gå direkt till innehållet
Meny

Utveckling av informationstjänsten om förmånstagare

Från juli 2019 har företag varit skyldiga att anmäla sina verkliga förmånstagare till handelsregistret. Verkliga förmånstagare är personer som utövar äganderätt eller ett bestämmande inflytande i företaget. Personen innehar antingen direkt eller genom ett annat företag mer än 25 procent av företagets aktier eller röstetal.

Utveckling av en informationstjänst om förmånstagare är ett projekt med vilket man bemöter varierande och ökande användningsbehov av uppgifter om verkliga förmånstagare både nationellt och på EU-nivå.

EU-finansiering används för att genomföra projektet.

Mål och tidtabell

Projektet har som mål att skapa en centraliserad informationstjänst om sådana förmånstagare som har antecknats i handelsregistret och andra samfundsregister. Patent- och registerstyrelsen (PRS) kommer att upprätthålla tjänsten.

De som kommer att använda den nya informationstjänsten är i synnerhet nationella myndigheter och de rapporteringsskyldiga enligt penningtvättslagen (till exempel banker, revisorer och advokater).

Genom EU:s system BORIS (Beneficial Ownership Registers’ Interconnection System) måste också motsvarande aktörer i andra medlemsstater få tillgång till uppgifter om förmånstagare. Därför syftar projektet också till att skapa ett fungerande samband mellan de nationella förmånstagaruppgifterna och EU:s sammanlänkning av förmånstagarregister.

Projektets tidtabell är delad i fyra olika faser:

  • Den första fasen blev färdig i slutet av 2023.
  • Den andra fasen blir färdig i slutet av 2024.
  • Den tredje fasen blir färdig i slutet av 2025.
  • Den fjärde och sista fasen blir färdig i början av 2026.

Projektets förutsedda avslutningstidpunkt innebär ändå inte att utvecklingsarbetet tar slut. Redan nu vet man om framtida lagändringar som gäller registrets informationsinnehåll. Därför måste utvecklingsarbetet fortsätta också efter avslutningstidpunkten.

Ytterligare information

För mer information kontakta

Projektchef Vesa Härmälä
Tfn 029 509 5126
fornamn.efternamn@prh.fi

Utskriftsversion Uppdaterad 24.05.2024