Nytt för företag: nu kan du lämna in korrigeringar till handelsregisteranmälningar på nätet

Företag kan nu svara på rättelseuppmaningar till handelsregisteranmälningar i e-tjänsten på ytj.fi.

Om vi inte kan registrera handelsregisteranmälans uppgifter, skickar vi en rättelseuppmaning där vi ber företaget korrigera eller komplettera anmälan.

Uppgifter som ska korrigeras eller handlingar som ska läggas till kan du skicka till oss som filer via e-tjänsten på ytj.fi. Du behöver en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort).

Du kan komplettera och korrigera anmälan inom den tidsfrist som anges i rättelseuppmaningen. Tidsfristen är normalt en månad. Anmälan förfaller om du inte följer tidsfristen.

Gör så här i e-tjänsten på ytj.fi

  1. Logga in i tjänsten.
  2. Välj "Skicka din korrigering" i tjänsten.
  3. Ange företagets FO-nummer samt registrerings- eller diarienummer för anmälan som ska korrigeras. Du hittar uppgifterna i rättelseuppmaningen.
  4. Lägg till de begärda uppgifterna som Word- eller PDF-filer och skicka.
  5. Tjänsten meddelar när försändelsen har kommit fram och korrigeringen har skickats till handelsregistret för behandling.

Gå till e-tjänsten på ytj.fi.

Ulkoinen sivusto, avautuu uuteen välilehteen


För mer information kontakta

Handelsregistrets rådgivning
mån–fre kl. 9.00–15.00
Tfn 029 509 5040

Utskriftsversion
Uppdaterad 05.05.2022