Osa­keyh­tiön di­gi­taa­li­nen ti­lin­pää­tös kaup­pa­re­kis­te­riin

Osakeyhtiö voi ilmoittaa tilinpäätöksensä kaupparekisteriin digitaalisessa muodossa.

Digitaalisessa tilinpäätöksessä tiedot ovat koneluettavia eli yhdenmukaisessa muodossa ja tietyssä järjestyksessä. Tämä helpottaa tietojen hyödyntämistä ja vähentää riskiä lain vaatimien tietojen puuttumisesta.

Kestävyysraportoiva yritys: tilinpäätökseen lisää sisältöä ja ilmoittamiseen muutoksia

Kestävyysraportointivelvollisen yrityksen täytyy jatkossa laatia kestävyysraportti osana tilinpäätöksen toimintakertomusta ja ilmoittaa tilinpäätös digitaalisena suoraan kaupparekisteriin. Lue ohjeet kestävyysraportoiville yrityksille.

Mitkä yritykset ilmoittavat digitilinpäätöksen?

Digitilinpäätöksen ilmoittaminen on tällä hetkellä pakollista seuraaville:

  • suuret pörssiyhtiöt, joilla on velvollisuus raportoida muista kuin taloudellisista tiedoista
  • yleisen edun kannalta merkittävät yhteisöt (PIE), joilla on ollut tilikauden aikana keskimäärin 500 työntekijää
  • yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen (PIE) emoyritykset, joiden konsernissa on ollut tilikauden aikana keskimäärin 500 työntekijää.

Näiden yritysten täytyy myös ilmoittaa kestävyysraportti osana tilinpäätöksen toimintakertomusta. Lue lisää siitä, mitkä yritykset ilmoittavat kestävyysraportin ja mistä alkaen. 

Muille osakeyhtiöille digitilinpäätöksen ilmoittaminen on toistaiseksi vapaaehtoista.

Milloin ilmoitat?

Ilmoita tilinpäätös kaupparekisteriin 8 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.

Kun ilmoitat digitaalisen tilinpäätöksen kaupparekisteriin ennen veroilmoituksen määräaikaa, tilinpäätöstä ei tarvitse lähettää erikseen Verohallinnolle. Verohallinto saa määräajassa ilmoitetut digitaaliset tilinpäätökset automaattisesti PRH:lta. 

Huomaa, että menettely ei muuta Verohallinnolle ilmoitettavien tietojen määräaikaa. Jos yhtiö ilmoittaa tilinpäätöksensä kaupparekisteriin veroilmoituksenmääräajan jälkeen, se voi joutua toimittamaan tilinpäätöksensä erikseen myös Verohallinnolle. Siirry ohjeeseen: Tilinpäätös veroilmoituksen mukana.  

Mitä maksaa?

Ilmoittaminen on maksutonta 8 kuukauden ajan siitä, kun tilikausi on päättynyt.

Myöhästyneen tilinpäätöksen ilmoittaminen on maksullista osakeyhtiölle ja osuuskunnalle. Maksun määrä riippuu mm. tilikaudesta ja myöhästymisen kestosta. Lue lisää myöhästyneen tilinpäätöksen maksuista.

Miten ilmoitat digitilinpäätöksen?

Ilmoita digitilinpäätös jommallakummalla seuraavista:

Poikkeustilanteet: ilmoita verkkolomakkeella

Liitä kaikki vaadittavat asiakirjat ohjelmistossa tai YTJ-palvelussa. Katso tilinpäätösilmoituksen asiakirjat.

Asiakirjoja ei toistaiseksi tarvitse laatia IXBRL-raportointikielellä. Lue lisää PRH:n päätöksestä tiinpäätöksen asiakirjoista.

Lue ohjeet kestävyysraportoiville yrityksille.

Tarvitaanko sähköisiä allekirjoituksia?

Digitaaliset tilinpäätökset ovat jäljennöksiä, ja allekirjoitetut versiot jäävät yrityksen haltuun. Digitilinpäätöksen ei siten tarvitse sisältää sähköisiä allekirjoituksia. Tiedon allekirjoittajista voi upottaa tilinpäätökseen vapaamuotoisella tavalla.

Mitä rekisteröinnin jälkeen?

Digitilinpäätös voidaan rekisteröidä automaattisesti. Lue lisää tilinpäätösilmoitusten automaattisesta päätöksenteosta.

Saat rekisteriotteen yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) merkittyyn yrityksen postiosoitteeseen, kun tilinpäätös on rekisteröity.

Tilinpäätöksen tiedot ovat julkisia, ja ne löytyvät PRH:n Virre-tietopalvelusta. Siirry Virre-palveluunAvautuu uuteen välilehteen.

Myös erilaiset palveluntarjoajat käyttävät tilinpäätöstietoja. Lue PRH:n yhteistyökumppaneista, jotka tarjoavat tilinpäätöstietoja.

Miten täydennät tai korjaat tilinpäätöstä?

Voit täydentää ja korjata kaupparekisteriin lähettämääsi digitaalista tilinpäätöstä. Lähetä kaikki tilinpäätösasiakirjat uudelleen kirjanpito-ohjelmistossa tai YTJ-palvelussa.

Huomaa: älä lähetä asiakirjoja PRH:een tai Verohallintoon PDF-tiedostoina.

Poikkeustilanteet: ilmoita verkkolomakkeella

Seuraavat yritykset voivat ilmoittaa digitilinpäätöksen poikkeuksellisesti verkkolomakkeella:

  • luotto- ja vakuutuslaitokset, jotka eivät ole velvollisia laatimaan ESEF-tilinpäätöstä
  • yritykset, jotka eivät voi allekirjoittaa ilmoitusta YTJ-palvelussa (ei suomalaista henkilötunnusta).

Kirjaudu verkkolomakkeelle Digitaalinen tilinpäätös kaupparekisteriin.Avautuu uuteen välilehteen

Kun olet kirjautunut, anna yrityksen tiedot ja lisää tilinpäätösasiakirjat. Lähetä.

tilinpaatokset_0