Osakeyhtiön digitaalinen tilinpäätös kaupparekisteriin
Osakeyhtiö voi ilmoittaa tilinpäätöksensä kaupparekisteriin digitaalisessa muodossa.
Digitaalisessa tilinpäätöksessä tiedot ovat koneluettavia eli yhdenmukaisessa muodossa ja tietyssä järjestyksessä. Tämä helpottaa tietojen hyödyntämistä ja vähentää riskiä lain vaatimien tietojen puuttumisesta.
Huomaa: Digitaalisen tilinpäätöksen täytyy olla rakenteisessa muodossa, eli tilinpäätöksen laatimisessa täytyy noudattaa taksonomioita. Word-asiakirjojen tallentaminen XHTML-tiedostomuotoon ei riitä.
Lue lisää:
Mitkä yritykset ilmoittavat digitilinpäätöksen?
Digitilinpäätöksen ilmoittaminen on tällä hetkellä pakollista seuraaville:
- suuret pörssiyhtiöt, joilla on velvollisuus raportoida muista kuin taloudellisista tiedoista
- yleisen edun kannalta merkittävät yhteisöt (PIE), joilla on ollut tilikauden aikana keskimäärin 500 työntekijää
- yleisen edun kannalta merkittävien yhteisöjen (PIE) emoyritykset, joiden konsernissa on ollut tilikauden aikana keskimäärin 500 työntekijää.
Näiden yritysten täytyy myös ilmoittaa kestävyysraportti osana tilinpäätöksen toimintakertomusta. Lue lisää siitä, mitkä yritykset ilmoittavat kestävyysraportin ja mistä alkaen.
Muille osakeyhtiöille digitilinpäätöksen ilmoittaminen on toistaiseksi vapaaehtoista.
Milloin ilmoitat?
Ilmoita tilinpäätös kaupparekisteriin 8 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Kun ilmoitat digitaalisen tilinpäätöksen kaupparekisteriin ennen veroilmoituksen määräaikaa, tilinpäätöstä ei tarvitse lähettää erikseen Verohallinnolle. Verohallinto saa määräajassa ilmoitetut digitaaliset tilinpäätökset automaattisesti PRH:lta.
Mitä maksaa?
Ilmoittaminen on maksutonta 8 kuukauden ajan siitä, kun tilikausi on päättynyt.
Myöhästyneen tilinpäätöksen ilmoittaminen on maksullista osakeyhtiölle ja osuuskunnalle. Maksun määrä riippuu mm. tilikaudesta ja myöhästymisen kestosta. Lue lisää myöhästyneen tilinpäätöksen maksuista.
Miten ilmoitat digitilinpäätöksen?
Ilmoita digitilinpäätös jommallakummalla seuraavista:
- taloushallinnon ohjelmisto, joka on liitetty PRH:n tilinpäätösrajapintaan. Lue lisää rajapinnasta.
- YTJ-palveluAvautuu uuteen välilehteen
Poikkeustilanteet: ilmoita verkkolomakkeella
Liitä kaikki vaadittavat asiakirjat ohjelmistossa tai YTJ-palvelussa. Katso tilinpäätösilmoituksen asiakirjat.
Asiakirjoja ei toistaiseksi tarvitse laatia IXBRL-raportointikielellä. Lue lisää PRH:n päätöksestä tiinpäätöksen asiakirjoista.
Lue ohjeet kestävyysraportoiville yrityksille.
Jos ilmoitat digitilinpäätöksen YTJ-palvelussa tai poikkeustilanteessa verkkolomakkeella, tilinpäätöspakettiin on erikseen sisällytettävä tieto tilinpäätöksen vahvistamisen päivämäärästä sekä yhtiön voittoa koskeva päätös. Tiedot voi ilmoittaa vapaamuotoisesti asiakirjalla, joka liitetään XHTML-muodossa digitilinpäätöspakettiin. Tilinpäätösilmoitukseen ei tarvitse liittää yhtiökokouksen pöytäkirjaa.
ESEF-vaatimusten mukaan raportoiva pörssiyhtiö: katso tarkemmat ohjeet tietojen lisäämisestä ESEF-aineistoon.
Tarvitaanko sähköisiä allekirjoituksia?
Digitaaliseen tilinpäätökseen ei ole pakollista sisällyttää allekirjoituksia. Halutessaan allekirjoitukset tai tiedon allekirjoittajista voi upottaa tilinpäätökseen vapaamuotoisella tavalla. Digitaalinen tilinpäätös on toistaiseksi juridiselta luonteeltaan kopio. Alkuperäinen allekirjoitettu tilinpäätös jää yhtiön haltuun, eikä sitä tarvitse erikseen lähettää kaupparekisteriin.
Mitä rekisteröinnin jälkeen?
Digitilinpäätös voidaan rekisteröidä automaattisesti. Lue lisää tilinpäätösilmoitusten automaattisesta päätöksenteosta.
Saat rekisteriotteen yritys- ja yhteisötietojärjestelmään (YTJ) merkittyyn yrityksen postiosoitteeseen, kun tilinpäätös on rekisteröity.
Tilinpäätöksen tiedot ovat julkisia, ja ne löytyvät PRH:n Virre-tietopalvelusta.Avautuu uuteen välilehteen
Myös erilaiset palveluntarjoajat käyttävät tilinpäätöstietoja. Lue PRH:n yhteistyökumppaneista, jotka tarjoavat tilinpäätöstietoja.
Miten täydennät tai korjaat digitilinpäätöstä?
Voit täydentää ja korjata kaupparekisteriin lähettämääsi digitaalista tilinpäätöstä. Lähetä kaikki tilinpäätösasiakirjat uudelleen kirjanpito-ohjelmistossa tai YTJ-palvelussa.
Jos digitilinpäätösvelvollinen yritys on ilmoittanut kaupparekisteriin PDF-muotoisen tilinpäätöksen, tulee yrityksen ilmoittaa myös digitaalinen tilinpäätös joko YTJ:n asiointipalvelun tai rajapinnan kautta. Digitaalinen tilinpäätös rekisteröidään uusimpana versiona. Aiemmin toimitettua PDF-tilinpäätöstä ei poisteta rekisteristä tai saatavilta Virre-tietopalvelusta.
Poikkeustilanteet: ilmoita verkkolomakkeella
Seuraavat yritykset voivat ilmoittaa digitilinpäätöksen poikkeuksellisesti verkkolomakkeella:
- luotto- ja vakuutuslaitokset, jotka eivät ole velvollisia laatimaan ESEF-tilinpäätöstä
- yritykset, jotka eivät voi allekirjoittaa ilmoitusta YTJ-palvelussa (ei suomalaista henkilötunnusta).
Huomaa: verkkolomake on tarkoitettu ainoastaan kestävyysraportointivelvollisten yritysten digitilinpäätösten ilmoittamiseen.
Linkin verkkolomakkeelle saat pyynnöstä sähköpostitse osoitteesta digitilinpaatos(at)prh.fi. Mainitse viestissäsi yrityksen nimi ja Y-tunnus.