Siirry suoraan sisältöön
Palvelut netissä
Yhteystiedot
Valikko

Säätiövalvonta vuonna 2024

Vuosiselvitysvalvonta

Vuonna 2024 Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) säätiövalvonnassa kiinnitettiin edelleen huomiota tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksissa tekemiin havaintoihin. Myös toimintakertomuksen sisältövaatimusten noudattaminen ja toimintakertomuksen allekirjoittaminen tarkastettiin yhä useamman säätiön osalta.

Helmikuussa ja kesäkuussa lähetimme säätiöille sähköpostitse ohjeet vuosiselvityksen toimittamisesta. Vuosiselvityksistä suurin osa toimitettiin sähköisesti suojatulla sähköpostilla. Kaikkiaan 573 säätiötä toimitti vuosiselvityksen edelleen postin välityksellä.

Enemmistö säätiöistä toimitti vuosiselvityksen säätiölaissa määrätyn kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Syyskuussa lähetimme kehotuskirjeen 335 säätiölle, jotka eivät olleet toimittaneet vuosiselvitystä määräajassa.

Puutteellisista vuosiselvityksistä lähetimme säätiöille 411 korjauskehotusta. Suurin osa korjauskehotuksista koski puuttuvia tase-erittelyitä tai toimintakertomukselta puuttuvia hallituksen jäsenten allekirjoituksia.

Jos säätiö kehotuksesta huolimatta jättää vuosiselvityksen kokonaan toimittamatta tai toimittaa sen puutteellisena, PRH voi velvoittaa kenet tahansa säätiön hallituksen jäsenistä tai toimitusjohtajan sakon uhalla täyttämään velvollisuuden määräämässään ajassa. Ennen uhkasakon asettamista ja tuomitsemista PRH lähettää henkilökohtaisen kehotuksen hallituksen jäsenelle tai toimitusjohtajalle. Kehotusten lähettäminen tilikauden 2023 vuosiselvityspuutteiden osalta on kesken.

Vuonna 2024 perittiin käsittelymaksuna 85 euroa niiltä säätiöiltä, jotka toimittivat vuosiselvityksen myöhässä eli yli kuusi kuukautta tilikauden päättymisen jälkeen. Myöhästyneiden vuosiselvitysten käsittelymaksuista lähetettiin lasku 272 säätiölle.

PRH on vuodesta 2024 alkaen tiukentanut konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuuden valvontaa. Laatimisvelvollisuus on ehdoton, joten jokaisen konsernin emosäätiönä toimivan säätiön on laadittava konsernitilinpäätös viimeistään tilikaudelta 2023 lähtien. Konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuudesta on muistutettu säätiöitä PRH:n lähettämissä asiakaskirjeissä.

Vuosiselvitysten rekisteröinnin yhteydessä PRH vertasi hallituksen kokoonpanoa säätiörekisterissä oleviin tietoihin. Lähetimme 46 säätiölle kehotuskirjeen saattaa säätiörekisterin tiedot ajan tasalle. Näistä säätiöistä osa onkin päivittänyt säätiörekisterissä olevat hallitusta koskevat tiedot.

Vuonna 2024 PRH:lla oli edelleen valmius ottaa vastaan säätiöiden vuosiselvityksiä digitaalisesti iXBRL-muodossa. Digitaaliset vuosiselvitystiedot on mahdollista ilmoittaa säätiörekisteriin kirjanpito-ohjelmalla, joka käyttää iXBRL-rajapintaa.

Lähipiirikysely

Toukokuussa 2024 säätiövalvonta toteutti säätiölle lähipiirikyselyn. Kyselyn tavoitteena oli kiinnittää säätiöiden huomiota lähipiiriin kuuluvien tahojen tunnistamiseen ja lähipiiritoimien ilmoittamiseen toimintakertomuksessa. Kyselyyn vastanneista 252 säätiöstä lähes jokainen totesi tunnistavansa lähipiirin ja ilmoittaneensa lähipiiritoimet asianmukaisesti toimintakertomuksessa. Vastaajista vajaa puolet oli myös laatinut sisäisen lähipiiriohjeen.

Lue asiakastiedote lähipiirikyselystä PRH:n verkkosivuilta.

Merkittävä korkeimman oikeuden ratkaisu

Elokuussa 2024 säätiövalvonta julkaisi uutistiedotteen korkeimman oikeuden ennakkopäätöksestä
(KKO 2024:35), jonka mukaan säätiön varoja ei voida käyttää hallituksen jäsenten oikeudenkäyntikuluihin. KKO:n antamasta oikeusohjeesta voidaan johtaa, ettei säätiön hallitus voi kelpoisuutensa rajoissa päättää johdon asianajopalkkioiden maksamisesta säätiön varoista myöskään PRH:n valvonta-asian yhteydessä. Säätiön tarkoitukseen ei voi kuulua taloudellisen edun tuottaminen säätiön johdolle.

Lue uutistiedote ennakkopäätöksestä PRH:n verkkosivuilta.

Infotilaisuus ”Säätiöt ja tilintarkastus”

Lokakuussa 2024 PRH järjesti tilintarkastajille suunnatun infotilaisuuden, jossa säätiövalvonnan asiantuntijat esittelivät havaintojaan. Tilaisuudessa käytiin mm. läpi säätiöiden toimintaa ja raportointia koskevia säätiölain säännöksiä, jotka myös tilintarkastajien tulee huomioida tilintarkastusta tehdessään.

Valvontapäätökset

Vuonna 2024 säätiöiden valvonta-asioissa annettiin 20 valvontapäätöstä.

Yli puolessa valvontapäätöksistään PRH:n säätiövalvonta totesi, ettei hallitus ollut huolehtinut säätiön hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä (säätiölaki 3 luku 2 §). Puutteita ilmeni mm. säätiön toimielinten valinnassa ja hallinnon järjestämisessä ylipäätään, lakisääteisten tehtävien hoitamisessa sekä kirjanpidon ja varainhoidon valvonnan järjestämisessä. Säätiölle lain mukaan kuuluvia tehtäviä ovat esimerkiksi vuosiselvityksen ilmoittaminen rekisteröitäväksi ajallaan sekä hallituksen kokoonpanossa tapahtuneiden muutosten ilmoittaminen. Kolmessa valvontapäätöksessä arvioitiin kirjanpidon ja varainhoidon valvonnan järjestämistä säätiön varoihin kohdistuneen kavalluksen takia.

Joissain tapauksissa säätiön tarkoitusta ei ollut toteutettu lainkaan tai sitä ei ollut toteutettu sääntöjen mukaisesti (säätiölaki 1 luku 2 §). Esimerkiksi säätiön vastaanottaman ulkopuolisen rahaston sääntöjen tulee sisältyä säätiön tarkoitukseen. Säätiön varoja ei myöskään saa lahjoittaa tarkoituksen ulkopuolelle.

Lähipiiritoimien tekemisessä ja niiden ilmoittamisessa toimintakertomuksessa (säätiölaki 1 luku 2 § ja 5 luku 2-3 §) havaittiin puutteita usean säätiön kohdalla. Yksi säätiö määrättiin selvittämään kiellettyjen lähipiiritoimien säätiölle mahdollisesti aiheuttama vahinko ja päättämään vahingon korvaamisesta.

Huolellisuusvelvollisuuden perusteella säätiön hallituksen tulee tuntea säätiötä velvoittava lainsäädäntö ja toimia sen mukaisesti (säätiölaki 1 luku 4 §). Useassa vuoden 2024 valvontapäätöksessä käsiteltiin säätiön päätöksenteon puutteita. Niitä havaittiin mm. hallituksen tekemien päätösten perustelemisessa ja dokumentoinnissa sekä esteellisyyssäännösten noudattamisessa.

Vuonna 2024 säätiövalvonta käytti ensimmäistä kertaa oikeuttaan tarkastaa säätiön toimintaa ja hallintoa koskevat asiakirjat säätiön toimipaikassa (säätiölaki 14 luku 4 §). Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen seurauksena PRH teki tutkintapyynnön poliisille.

Yhden valvonta-asian käsittelemiseksi säätiövalvonta käytti ulkopuolista asiantuntijaa, kun kyse oli erityistä asiantuntumusta vaativan asian selvittämisestä ja erityisen tarkastuksen suorittamisesta säätiössä (säätiölaki 14 luku 7 §).

Marraskuussa 2023 annetussa valvontapäätöksessä säätiön varojen väärinkäytösepäily oli johtamassa hallituksen jäsenten vahingonkorvausvastuun toteutumiseen. PRH:n valvonta-asiassa tekemän selvityksen perusteella hallituksen huolimaton menettely mahdollisti väärinkäytökset. Koska säätiö päätti olla ryhtymättä toimenpiteisiin hallituksen jäsenten tai tilintarkastajan saattamiseksi vastuuseen, päätti PRH käyttää toissijaista kanneoikeuttaan (säätiölaki 8 luku 5 §) hallituksen jäseniä vastaan vahinkojen korvaamiseksi säätiölle. Asiassa päädyttiin joulukuussa 2023 osasovintoon, jonka perusteella säätiö sai korvauksen vuonna 2018 aiheutuneista vahingoista. Oikeudenkäynnin välttämiseksi myös vuosien 2019–2021 vahinkojen osalta tehtiin niin ikään sovinto joulukuussa 2024.
Vahingot, yhteensä 183 061,35 euroa, korvattiin säätiön ottamasta hallinnon vastuuvakuutuksesta. Epäiltyjen väärinkäytösten rikosoikeudellinen käsittely ei ole vielä alkanut.

Oikeudenkäynnit 2024

Hallinto-oikeudet

Petri ja Laura Vuokilan säätiö sr

PRH antoi helmikuussa 2023 päätöksen, jolla se mm. määräsi säätiötä huolehtimaan säätiötä sitomattoman osakekaupan kauppahinnan palauttamisesta säätiölle sekä kiellettynä lähipiiritoimena tehdyn osakekaupan kauppahinnan palauttamisesta säätiölle. Menettelyllään säätiön hallitus oli rikkonut huolellisuusvelvollisuutta (säätiölaki 1 luku 4 §) sekä laiminlyönyt säätiön suunnitelmallisen varainhoidon (säätiölaki 1 luku 5 §) ja varainhoidon valvonnan (säätiölaki 3 luku 2 §). Edelleen hallitus oli rikkonut lähipiirisäännöstä (säätiölaki 1 luku 2 §) sekä esteellisyyssäännöstä (säätiölaki 3 luku 4 §).
Säätiö valitti päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen 29.2.2024 antamallaan ratkaisulla. Päätös on lainvoimainen.

Itä-Helsingin kulttuurisäätiö sr

PRH antoi heinäkuussa 2023 päätöksen, jolla se määräsi säätiötä noudattamaan PRH:n aiemmin antamaa valvontapäätöstä säätiön tarkoituksen toteuttamiseksi. Lisäksi säätiön oli ryhdyttävä toimiin säätiön arkiston saamiseksi haltuunsa ja asianmukaisiin tiloihin. Menettelyllään säätiön hallitus oli rikkonut huolellisuusvelvollisuutta (säätiölaki 1 luku 4 §)

Säätiö valitti päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen 29.10.2024 antamallaan päätöksellä. Päätös ei ole lainvoimainen, sillä säätiö on hakenut valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta.

Helsingin Taidehallin säätiö sr

PRH antoi tammikuussa 2024 päätöksen, jolla se määräsi säätiön huolellisuusvelvollisuuden
(säätiölaki 1 luku 4 §) perusteella ryhtymään tehokkaisiin toimiin ja pitämään näitä toimia aktiivisesti yllä säätiöltä kavallettujen varojen palauttamiseksi säätiölle sekä informoimaan PRH:ta tekemiensä toimien vaikutuksista. Päätöksessään PRH katsoi säätiön johdon toimineen vastoin huolellisuusvelvollisuutta, koska se ei ollut ryhtynyt riittävän tehokkaisiin toimiin väärinkäytettyjen varojen korvaamiseksi säätiölle

Säätiö valitti päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen vaatien päätöksen täytäntöönpanon keskeyttämistä. Välipäätöksellään 18.3.2024 hallinto-oikeus ensin keskeytti valituksenalaisen päätöksen täytäntöönpanon sekä 2.12.2024 antamallaan päätöksellä kumosi PRH:n päätöksen.

Päätöksensä perusteluissa hallinto-oikeus totesi, ettei PRH:n antama päätös sisältänyt riittävän yksityiskohtaista tietoa siitä, mihin toimenpiteisiin säätiö oli velvollinen ryhtymään. Hallinto-oikeuden mukaan myös säätiön määrääminen säännöllisesti informoimaan tekemiensä toimien vaikutuksista oli epätäsmällinen.

Hallinto-oikeus viittasi perusteluissaan myös säätiölain 14 luvun 9 §:n 1 momenttia koskeviin hallituksen esityksen (HE 166/2014 vp.) yksityiskohtaisiin perusteluihin. Niiden mukaan PRH voi valvontatehtävän suorittamiseksi antaa määräyksen tai kiellon säätiölle säätiölain tai säätiön sääntöjen vastaisesta toiminnasta tai päätöksestä, mutta sillä ei kuitenkaan ole toimivaltaa säätiön toiminnan järjestämiseen liittyvissä tarkoituksenmukaisuuskysymyksissä. Hallinto-oikeus totesi olevan säätiön omassa harkinnassa arvioida, millaisia toimia se pitää tarkoituksenmukaisina. Kun säätiö jo oli ryhtynyt tarpeelliseksi arvioimiinsa toimenpiteisiin, ei sen voida katsoa toimineen selvästi säätiölain vastaisesti. Hallinto-oikeus katsoi, että säätiön johto oli hankkinut päätöksensä perustaksi riittävän selvityksen ja tehnyt tietoihinsa nähden johdonmukaisen ratkaisun.

Saman momentin perusteella PRH:n valvonta on jälkikäteistä, eli PRH:n tehtävänä ei ole esimerkiksi ennakolta ottaa kantaa säätiössä suunnitteilla olevaan toimintaan.

Säätiölle aiheutui valitusasiassa 11 305 euron oikeudenkäyntikulut, jotka se vaati PRH:ta korvaamaan. Asian laatuun ja laajuuteen sekä suoritettuihin toimenpiteisiin nähden hallinto-oikeus harkitsi kohtuulliseksi oikeudenkäyntikulujen määräksi 3 000 euroa, mikä määrä PRH velvoitettiin korvaamaan säätiölle. Päätös on lainvoimainen.

Aiemmin vireille tulleet oikeudenkäynnit

Yleiset tuomioistuimet

Pohjola-Nordenin tukisäätiö sr

PRH teki 13.12.2021 päätöksen, jonka mukaan se käyttää toissijaista kanneoikeuttaan Pohjola-Nordenin tukisäätiö sr:n entisiä hallituksen jäseniä vastaan säätiölle aiheutuneen vahingon korvaamiseksi. Säätiön entisen asiamiehen epäiltiin vuosien 2015–2021 aikana kavaltaneen säätiön varoja 275 650 euroa. PRH:n valvontapäätöksen mukaan säätiön hallitus oli laiminlyönyt säätiön hallinnon järjestämisen ja asiamiehen valvonnan (säätiölaki 3 luku 2 §).

Helsingin käräjäoikeudessa 17.4.2024 pidetyssä oikeudenkäynnissä entinen asiamies tunnusti menetelleensä syytekohtien mukaisesti ja myönsi asianomistajien (mukaan lukien säätiö) esittämät korvausvaatimukset sellaisinaan kaikilta osin oikeiksi. Käräjäoikeus velvoitti antamallaan tuomiolla entisen asiamiehen korvaamaan säätiölle yhteensä 291 478,56 euroa viivästyskorkoineen.

Säätiölain 8 luvun 1 §:n mukaan hallituksen jäsenen on korvattava vahinko, jonka hän on tehtävässään säätiölain mukaisen huolellisuusvelvoitteen vastaisesti tai muuten säätiölakia tai säätiön sääntöjä rikkomalla tahallaan tai huolimattomuudesta aiheuttanut säätiölle. Kanne on 6 §:n mukaan nostettava viiden vuoden kuluessa sen tilikauden päättymisestä, jona kanteen perusteena olevaan toimenpiteeseen ryhdyttiin.

Asiassa teetetyn oikeudellisen arvion perusteella PRH oli aikaisemmin päätynyt nostamaan kanteen kolmea säätiön entistä hallituksen jäsentä vastaan vuosina 2016–2021 syntyneiden vahinkojen korvaamiseksi säätiölle. Kanne jätettiin Helsingin käräjäoikeuteen 30.12.2021. Haastehakemuksessaan PRH vaati kaikkia kolmea vastaajaa yhteisvastuullisesti korvaamaan säätiölle 92 650 euroa korkoineen sekä lisäksi kahta vastaajaa yhteisvastuullisesti korvaamaan säätiölle 156 000 euroa. Lisäksi PRH vaati kaikkia kolmea vastaajaa korvaamaan PRH:n oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Kahden vastaajan osalta asiassa päädyttiin sovinnolliseen ratkaisuun tammikuussa 2024. Sovintosopimuksen perusteella heistä kumpikin suoritti säätiölle 33 750 euron korvauksen oikeudenkäynnin välttämiseksi. Myös tilintarkastusyhteisö oli sovintosopimuksen osapuoli ja suoritti säätiölle 163 750 euron korvauksen.

Yhden vastaajan osalta asian käsittely jatkuu Helsingin käräjäoikeudessa huhtikuussa 2025.

Säätiövalvonnan oikeudenkäyntikulut 2024

Säätiövalvonnan oikeudenkäyntikulut vuonna 2024 olivat 19 402,16 euroa. Lisäksi säätiövalvonta sai aikaisemmin vaadittuina oikeudenkäyntikulukorvauksina 21 543,17 euroa.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 10.03.2025