Usein kysyttyä kaupparekisterin pakollisesta sähköisestä asioinnista 2026 alkaen

1. K: Mitä il­moi­tuk­sia ja ha­ke­muk­sia pa­kol­li­nen säh­köi­nen asioin­ti kos­kee?

Kaikkia 1.1.2026 alkaen PRH:een saapuvia ilmoituksia ja hakemuksia. Näitä ovat mm. seuraavat:

  • perustamisilmoitukset
  • muutosilmoitukset
  • lopettamisilmoitukset
  • hakemukset
  • tilinpäätökset
  • korjaukset ja täydennykset kaupparekisteri-ilmoituksiin.

2. K: Olen toi­mi­ni­miy­rit­tä­jä. Onko mi­nun pak­ko teh­dä il­moi­tus säh­köi­ses­ti 2026 al­kaen?

Ei ole. Toiminimiyrittäjät (yksityiset elinkeinonharjoittajat) sekä kaupparekisteriin merkityt yhdistykset ja säätiöt saavat tehdä ilmoitukset paperilomakkeilla.

3. K: Täytyykö ilmoitusta korjata tai täydentää sähköisesti, jos lähetin ilmoitukseni paperilomakkeilla marraskuussa 2025?25? 

Ei tarvitse. Toimi saamasi korjauskehotuksen ohjeiden mukaan.

4. K: Mik­si en voi asioi­da säh­kö­pos­tit­se?

Sähköposti ei edellytä vahvaa sähköistä tunnistautumista, kuten YTJ-palvelu ja verkkolomakkeet.

5. K: Mitä ta­pah­tuu, jos lä­he­tän il­moi­tuk­sen kir­je­pos­tis­sa 1.1.2026 läh­tien?

Kirjepostissa lähetettyjen ilmoitusten ja hakemusten täytyy olla PRH:ssa 31.12.2025.

Tuo paperiset ilmoitukset ja hakemukset
  • PRH:n palvelupisteeseen 31.12.2025 klo 15 mennessä
  • PRH:n toimitilan B-rapun vieressä olevaan postilaatikkoon 31.12.205 klo 16.15 mennessä.
Emme käsittele 1.1.2026 alkaen saapuneita paperisia ilmoituksia ja hakemuksia, jos yritysmuoto on jokin muu kuin toiminimiyrittäjä, yhdistys tai säätiö.

6. K: Olin jo mak­sa­nut kä­sit­te­ly­mak­sun mut­ta tein­kin il­moi­tuk­sen YTJ-pal­ve­lus­sa ja jou­duin mak­sa­maan il­moi­tuk­sen uu­del­leen. Saan­ko yli­mää­räi­sen mak­sun ta­kai­sin?

Kyllä saat. Pyydä maksunpalautusta lähettämällä maksukuitti ja palautustiedot osoitteeseen ilmoitusmaksut(at)prh.fi

7. K: Mi­nun täy­tyy kor­ja­ta ti­lin­pää­tös­tä säh­köi­ses­ti. Mitä teen?

Ilmoita tilinpäätös kokonaan uudelleen YTJ-palvelussa. Lue ohje tilinpäätöksen täydentämisestä.

8. K: Ke­nel­lä­kään vas­tuu­hen­ki­löis­tä ei ole suo­ma­lais­ta hen­ki­lö­tun­nus­ta. Mitä teem­me?

EU-maan kansalaiset voivat tehdä ilmoituksen sähköisesti verkkolomakkeella Ulkomaalaisen tunnistustapa – ilmoitus kaupparekisteriin. Lue lisää erityistilanteiden ohjeesta.

9. K: Ke­nel­lä­kään vas­tuu­hen­ki­löis­tä ei ole suo­ma­lai­sia tai toi­sen EU-maan tun­nis­tus­vä­li­nei­tä eikä mah­dol­li­suut­ta hank­kia nii­tä. Mitä teem­me?

Tässä tilanteessa valtuutettu yhteyshenkilö tekee ilmoituksen. Valtuutuksen antaa joku yrityksen vastuuhenkilöistä, esimerkiksi hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja. Lue lisää erityistilanteiden ohjeesta.

10. K: Yh­tiöm­me vas­tuu­na­lai­set yh­tiö­mie­het ovat yri­tyk­siä. Mitä teem­me?

Yhtiön edustamiseen oikeutettu henkilö, esimerkiksi toimitusjohtaja tekee ilmoituksen verkkolomakkeella. Näille yrityksille ilmoittaminen YTJ-palvelussa tulee mahdolliseksi vuoden 2026 aikana. Lue lisää erityistilanteiden ohjeesta.

11. K: En saa verk­ko­pank­ki­tun­nuk­sia teh­däk­se­ni il­moi­tuk­sen säh­köi­ses­ti. Mitä teen?

Valtuuta yhteyshenkilö ilmoittamaan puolestasi. Lue lisää erityistilanteiden ohjeesta. 

12. K: Voi­ko asia­na­ja­ja teh­dä il­moi­tuk­sen vas­tuu­hen­ki­löi­den puo­les­ta?

Hän voi tehdä ilmoituksen allekirjoittamista vaille valmiiksi YTJ-palvelussa. Sen jälkeen vastuuhenkilö käy allekirjoittamassa ilmoituksen. Lue lisää allekirjoittamisesta YTJ-palvelussa ytj.fi-sivulta.Avautuu uuteen välilehteen

13. K: En osaa suo­mea tai ruot­sia enkä osaa sik­si käyt­tää YTJ-pal­ve­lua tai verk­ko­lo­mak­kei­ta. Mitä teen?

Kaupparekisterin viralliset ilmoituskielet ovat suomi ja ruotsi. Voit pyytää apua esimerkiksi Yritys-Suomi-neuvonnastaAvautuu uuteen välilehteen  tai alueellisesta uusyrityskeskuksesta.Avautuu uuteen välilehteen

Voit myös valtuuttaa yhteyshenkilön ilmoittamaan puolestasi. Lue lisää erityistilanteiden ohjeesta.