Seuraa ilmoituksesi käsittelyä yhdistysrekisterin sähköisessä asioinnissa

Yhdistyksen perustamisilmoitus

Kun yhdistys halutaan saada merkityksi yhdistysrekisteriin, yhdistyksen täytyy tehdä perustamisilmoitus PRH:lle.

Tee perustamisilmoitus netissä yhdistysrekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Voit tehdä ilmoituksen netissä joko ohjatusti tai liittämällä ilmoitukseen yhdistyksen tekemät säännöt.

Ohjatussa perustamisilmoituksessa asiointipalvelu luo säännöt tekemiesi valintojen pohjalta. Ohjattu perustamisilmoitus on edullisin ja nopein tapa rekisteröidä yhdistys.

Jos säännöt on ennakkotarkastettu PRH:ssa, tee ilmoitus paperilomakkeella. Siirry ohjeeseen perustamisilmoituksen teko paperilomakkeella

Tällä sivulla on tietoa seuraavista asioista:

Kuka allekirjoittaa ilmoituksen?

Hallituksen puheenjohtaja allekirjoittaa perustamisilmoituksen. Jos yhdistys ilmoittaa yhdistyksen hallituksen yhdistysrekisteriin, voi myös muu täysi-ikäinen hallituksen jäsen allekirjoittaa ilmoituksen.

Huomio! Jos hallituksen jäsen ilmoitetaan vain yhdistyksen nimenkirjoittajaksi, hänellä ei ole ilmoituksen allekirjoitusoikeutta.

Ilmoituksen allekirjoittaja tarvitsee suomalaisen henkilötunnuksen ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

Jos joku muu kuin allekirjoittaja tekee ilmoituksen, anna silloin ilmoituksen asiointitunnus allekirjoittajalle, jotta hän voi mennä palveluun allekirjoittamaan ilmoituksen.

Mitä tarvitset ilmoituksen tekemiseen?

Tarvitset ilmoittamista varten seuraavat asiakirjat ja tiedot:

  • perustamiskirja
  • ilmoitettavien henkilöiden tiedot.

Siirry tästä perustamiskirjan malliin.

Tarvitset tiedot puheenjohtajan ja muiden nimenkirjoittajien suomalaisista henkilötunnuksista. Jos ilmoitat yhdistyksen hallituksen rekisteröitäväksi, tarvitset tiedot myös hallituksen jäsenten henkilötunnuksista.

Jos nimenkirjoittajalla tai hallituksen jäsenellä ei ole suomalaista henkilötunnusta, tarvitset hänen syntymäaikansa, kansalaisuuteensa ja kotiosoitteensa. Liitä ilmoitukseen kopio hänen passistaan tai muusta henkilöllisyystodistuksesta PDF-, JPG- tai JPEG -tiedostona.

Huomio! Jos et käytä ohjattua perustamisilmoitusta, sinulla pitää olla laadittuna omat säännöt, jotka liität ilmoitukseen. Liittämistä varten löydät sähköisen asiointipalvelun Perustiedot ja säännöt -sivun lopusta linkin "Siirry tästä käyttämään omia sääntöjä".

Mitä ilmoittaminen netissä maksaa?

Ohjatun perustamisilmoituksen käsittelymaksu on 50 euroa. Jos et käytä ohjattua perustamista, käsittelymaksu on 100 euroa.

Miten teet ilmoituksen netissä?

Kirjaudu palveluun ja aloita perustamisilmoitus.

Tee ohjatun perustamisilmoituksen säännöt täyttämällä pyydetyt kohdat.

Vaihtoehtoisesti kirjoita säännöt palvelun tekstikenttään tai tuo sääntöteksti tietokoneesi tekstinkäsittelyohjelmasta. Jos tuot säännöt tekstinkäsittelyohjelmasta, poista kaikki asiakirjamuotoilut ennen kuin liität tekstin kenttään. Tarkista kielletyt asiakirjamuotoilut.

Liitä allekirjoitettu perustamiskirja PDF-, JPG- tai JPEG -tiedostona.

Jos joku muu kuin ilmoituksen allekirjoittaja tekee ilmoituksen, hän voi lähettää palvelusta sähköpostin allekirjoittajalle, kun ilmoitus on valmis allekirjoitettavaksi.

Allekirjoita, lähetä ja maksa perustamisiImoitus sähköisessä asiointipalvelussa.

Perustamisilmoitus maksetaan palvelussa sen jälkeen, kun ilmoitus on allekirjoitettu. Maksajana voi olla kuka tahansa. Maksu suoritetaan verkkopankkitunnuksin tai luottokortilla.

PRH käsittelee ilmoituksesi vasta sen jälkeen, kun olet maksanut ilmoitusmaksun.

Tee sähköinen ilmoitus yhdistysrekisteriin.


Jos teet perustamisilmoituksen paperilomakkeella, käsittelyaika on pitempi ja hinta kalliimpi kuin netissä ilmoitettaessa. Siirry paperilomakkeiden ohjeisiin.

Miten seuraat ilmoituksen käsittelyä?

Voit seurata ilmoituksen käsittelytilannetta sähköisessä asiointipalvelussamme yhdistyksen sivulla. Siirry yhdistysrekisterin sähköiseen asiointiin.

Tulostettava versio
Viimeksi päivitetty 24.02.2021