Syyskuun 2025 tavaramerkki: Kinuskikissa

Lisää suojaa tassunjäljen kasvaessa

Kun brändinsä suojaa ajoissa tavaramerkillä, sitä pääsee rakentamaan turvallisin mielin. Pitkäksi aikaa ei kannata kuitenkaan jäädä pelkästään kehräämään tyytyväisenä. Kun oma toiminta laajenee ja toimintaympäristö muuttuu, suojaus voi jäädä huomaamatta riittämättömäksi.

– Minusta on aina parasta suojata aineeton omaisuutensa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, jos vain on yhtään halua viedä ideaansa eteenpäin. Suojaus antaa työrauhan ja toimii tehokkaana mahdollisten väärinkäytösten ennaltaehkäisijänä, toteaa Kinuskikissa Oy:n yrittäjä Sini Visa.

Kinuskikissa rekisteröitiin sanamerkkinä tavaramerkiksi vuonna 2009. Suojattavia leivontatarvikkeita löytyi kolmesta tavaramerkkiluokasta. Vuonna 2014 suojausta laajennettiin kahdesta muusta luokasta löytyvillä reseptien laadintaan ja online-julkaisemiseen liittyvillä palveluilla. Syyskuussa 2024 Kinuskikissa-tavaramerkin suojausta tarkennettiin ja laajennettiin edelleen kahden tavaramerkkiluokan osalta kattamaan muun muassa oman verkkokaupan toiminta.

Visa uskoi alusta asti tekemiseensä ja tiesi, että omaa aineetonta omaisuutta kannattaa suojata tavaramerkillä. Muuten on vaarana, että joku toinen nappaa hyödyn tehdystä työstä.

Lue Kinuskikissan koko tavaramerkkitarina.Avautuu uuteen välilehteen

Kuukauden tavaramerkin valinta

Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi syyskuun 2025 tavaramerkki on valittu syyskuussa 2024 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.

Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä. Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttaa myös tavaramerkin erottamiskyky ja muu esimerkillisyys.

Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.Avautuu uuteen välilehteen

Tavaramerkin hakeminen on helppoa

Tavaramerkin hakijan kannattaa aluksi miettiä, onko tavaramerkki erottamiskykyinen. Sen jälkeen kannattaa varmistaa tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Lopuksi pitää vielä määritellä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aikoo käyttää. Tavaramerkit haetaan helposti sähköisen asiointipalvelun kautta.

Lisätietoja ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.‍

Tietoa tavaramerkeistä

Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa tietyn yrityksen tavarat ja palvelut muiden vastaavista. Tavaramerkki toimii siis markkinoilla erottamisvälineenä. Tavaramerkkiä kutsutaan myös brändiksi. Tavaramerkki voi olla esimerkiksi pelkkä sana, logo tai iskulause.

Vuoden 2024 lopussa Suomessa oli voimassa 86 148 kansallista tavaramerkkiä. Tämän lisäksi Suomessa on voimassa EU-tavaramerkkejä.

Eniten kansallisia tavaramerkkejä viime vuonna omisti Orion Oyj (365 voimassa olevaa rekisteröintiä).

Lisätietoja:
Tuulimarja Myllymäki, johtava neuvontalakimies
tuulimarja.myllymaki(at)prh.fi