Marraskuun 2025 tavaramerkki: Kolmiulotteinen OnniBus
Ei vain erottuva kulkuväline vaan brändin ydin
Suomen maanteillä ristiin rastiin liikennöivä punainen kaksikerrosbussi ei ole mikä tahansa bussi, jolla pääsee paikasta toiseen. Se on OnniBus-brändin ydin. Bussin ja sen tarkkaan määritellyn visuaalisen ilmeen ympärille muodostuu kokonaiskonsepti. OnniBussin alkuajoista lähtien konsepti on pohjautunut ajatukseen bussimatkasta mutkattomana ja näppäränä matkustusmuotona kaikenlaisille matkailijoille.
OnniBus-liikenne alkoi vuoden 2012 alussa yhdellä bussilla Tampereen ja Porin välillä. Pian toiminta vilkastui ja saman tien aloitettiin brändin suojaus tavaramerkeillä, joihin kuului sana- ja kuviomerkkejä.
Kaksikerrosbussit tulivat liikenteeseen 2014 ja niiden ulkoasu suojattiin tavaramerkillä kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Marraskuussa 2024 suojaus uudistettiin kolmiulotteisena merkkinä, johon sisältyy sanallinen osa.
OnniBus.com Oy:n brändi- ja asiakaskokemusjohtaja Henna Ojala-Merikoski iloitsee siitä, että yrityksen perustajilla on ollut visio siitä, kuinka erottuva menestyvä brändi rakennetaan ja miten tärkeää on suojata avainelementit.
Lue OnniBusin koko tavaramerkkitarina.Avautuu uuteen välilehteen
Kuukauden tavaramerkin valinta
Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi marraskuun 2025 tavaramerkki on valittu marraskuussa 2024 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.
Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä. Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttaa myös tavaramerkin erottamiskyky ja muu esimerkillisyys.
Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.Avautuu uuteen välilehteen
Tavaramerkin hakeminen on helppoa
Tavaramerkin hakijan kannattaa aluksi miettiä, onko tavaramerkki erottamiskykyinen. Sen jälkeen kannattaa varmistaa tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Lopuksi pitää vielä määritellä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aikoo käyttää. Tavaramerkit haetaan helposti sähköisen asiointipalvelun kautta.
Lisätietoja ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.
Tietoa tavaramerkeistä
Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa tietyn yrityksen tavarat ja palvelut muiden vastaavista. Tavaramerkki toimii siis markkinoilla erottamisvälineenä. Tavaramerkkiä kutsutaan myös brändiksi. Tavaramerkki voi olla esimerkiksi pelkkä sana, logo tai iskulause.
Vuoden 2024 lopussa Suomessa oli voimassa 86 148 kansallista tavaramerkkiä. Tämän lisäksi Suomessa on voimassa EU-tavaramerkkejä.
Eniten kansallisia tavaramerkkejä viime vuonna omisti Orion Oyj (365 voimassa olevaa rekisteröintiä).
Lisätietoja:
Tuulimarja Myllymäki, johtava neuvontalakimies
tuulimarja.myllymaki(at)prh.fi