Lokakuun 2025 tavaramerkki: KI MI KIOSKI

Kimin kioskin kuviomerkki, jossa lukee KIMI KIOSKI.

KI MI KIOSKI rekisteröitiin lokakuussa 2024 tavaramerkiksi kuviomerkkinä, jossa on sanallinen osa. Merkin luonnoksen yrittäjä hahmotteli itse.

– Oman brändin suojaus alusta alkaen on minusta yritystoiminnan elinehto. Nyt voin testata ja kehittää toimintamallia kaikessa rauhassa pelkäämättä, että työhön käyttämäni aika ja raha luisuisivat vääriin käsiin. Sellaiseen pienellä yrittäjällä ei ole todellakaan varaa.

Aasialaisesta ruokakulttuurista kiinnostuneiden suomalaisten lisäksi Kimin Kioskin vakioasiakkaisiin kuuluu suuri joukko lähistöllä asuvia aasialaisia. Heille tuttujen tuotteiden löytäminen oman asuinalueen kaupasta on iso asia.

Myös suomalainen lähiruoka ja pientuottajien herkut kiinnostavat kioskin asiakkaita. Siksi yrittäjä haluaa laajentaa tuotevalikoimaa siinäkin suunnassa nykyisestään.

Suojaus on tärkeää myös siksi, että yrittäjän selkeänä tavoitteena on kehittää toimintamallia niin, että jonain päivänä KI MI KIOSKIsta muodostuisi kokonainen kauppaketju. Silloin tavaramerkille tulisi selkeä rahallinenkin arvo, kun kumppaniyrittäjille voisi myöntää merkin käyttöön lisenssejä.

Lue KI MI Kioskin koko tavaramerkkitarina.Avautuu uuteen välilehteen

Kuukauden tavaramerkin valinta

Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi lokakuun 2025 tavaramerkki on valittu lokakuussa 2024 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.

Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä. Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttaa myös tavaramerkin erottamiskyky ja muu esimerkillisyys.

Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.Avautuu uuteen välilehteen

Tavaramerkin hakeminen on helppoa

Tavaramerkin hakijan kannattaa aluksi miettiä, onko tavaramerkki erottamiskykyinen. Sen jälkeen kannattaa varmistaa tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Lopuksi pitää vielä määritellä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aikoo käyttää. Tavaramerkit haetaan helposti sähköisen asiointipalvelun kautta.

Lisätietoja ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.‍

Tietoa tavaramerkeistä

Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa tietyn yrityksen tavarat ja palvelut muiden vastaavista. Tavaramerkki toimii siis markkinoilla erottamisvälineenä. Tavaramerkkiä kutsutaan myös brändiksi. Tavaramerkki voi olla esimerkiksi pelkkä sana, logo tai iskulause.

Vuoden 2024 lopussa Suomessa oli voimassa 86 148 kansallista tavaramerkkiä. Tämän lisäksi Suomessa on voimassa EU-tavaramerkkejä.

Eniten kansallisia tavaramerkkejä viime vuonna omisti Orion Oyj (365 voimassa olevaa rekisteröintiä).

Lisätietoja:
Tuulimarja Myllymäki, johtava neuvontalakimies
tuulimarja.myllymaki(at)prh.fi