Elo­kuun 2025 ta­va­ra­merk­ki: Raa­pi­ma

Yritys pystyyn ja brändityö vauhtiin yhteen menoon

Raapima kuulosti hauskalta ja sopivan rajulta. Siksi siitä tuli Antti Oksasen ja Tella Vahalan ideoiman ja suunnitteleman kissan kiipeilypuun nimi.

– Brändin nimen suojaaminen tavaramerkillä oli meille itsestäänselvyys. Se antaa vakautta ja pohjaa omalle yrittämiselle. Se kertoo, että olemme tosissamme. Rekisteröinti sujui joustavasti. Käytimme kyllä aikaa tavaramerkkiluokkien läpikäyntiin, mutta oikea luokka löytyi lopulta helposti.

Raapima rekisteröitiin Paksu kissa Oy:n tavaramerkiksi sanamerkkinä elokuussa 2024. Kuviomerkki on parhaillaan rekisteröitävänä.

Aineettoman omaisuuden suojaamisen merkitys oli tullut yrittäjille tutuksi sekä oman alan koulutuksissa että yrittäjätilaisuuksissa. Aiemmin tärkeimpiä ovat olleet tekijänoikeudet, nyt yrittäjyyden myötä tavaramerkki ja muut teollisoikeudet.

Raapimispuun pitkäikäisyyden ja helpon huollettavuuden mahdollistamiseksi yrittäjät suunnittelivat raapimistolpan köyden vaihtoon yksinkertaisen ruuvikiristeisen kiinnitysmekanismin. Keksinnön suojaksi he hakivat hyödyllisyysmallia, joka rekisteröitiin kesäkuussa 2025.

Lue Raapiman koko tavaramerkkitarina.Avautuu uuteen välilehteen

Kuukauden tavaramerkin valinta

Patentti- ja rekisterihallitus valitsee kerran kuukaudessa kuukauden tavaramerkin. Kuukauden tavaramerkki valitaan edellisenä vuonna kyseisen kuukauden aikana rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta. Esimerkiksi elokuun 2025 tavaramerkki on valittu elokuussa 2024 rekisteröityjen tavaramerkkien joukosta.

Valinnan tarkoituksena on esimerkkien avulla kertoa tuotteiden ja palveluiden suojaamisen hyödyistä ja tärkeydestä. Kuukauden tavaramerkeiksi valitaan mahdollisimman erilaisia tavaramerkkejä eri tavara- ja palveluluokista. Valintaan vaikuttaa myös tavaramerkin erottamiskyky ja muu esimerkillisyys.

Tutustu myös muihin kiinnostaviin kuukauden tavaramerkkeihin.Avautuu uuteen välilehteen

Tavaramerkin hakeminen on helppoa

Tavaramerkin hakijan kannattaa aluksi miettiä, onko tavaramerkki erottamiskykyinen. Sen jälkeen kannattaa varmistaa tietokannoista, ettei samankaltaista merkkiä tai toiminimeä ole jo rekisteröity samankaltaisille tuotteille. Lopuksi pitää vielä määritellä ne tuotteet ja palvelut, joissa merkkiä aikoo käyttää. Tavaramerkit haetaan helposti sähköisen asiointipalvelun kautta.

Lisätietoja ja -ohjeita tavaramerkin hakemiseen.‍

Tietoa tavaramerkeistä

Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka erottaa tietyn yrityksen tavarat ja palvelut muiden vastaavista. Tavaramerkki toimii siis markkinoilla erottamisvälineenä. Tavaramerkkiä kutsutaan myös brändiksi. Tavaramerkki voi olla esimerkiksi pelkkä sana, logo tai iskulause.

Vuoden 2024 lopussa Suomessa oli voimassa 86 148 kansallista tavaramerkkiä. Tämän lisäksi Suomessa on voimassa EU-tavaramerkkejä.

Eniten kansallisia tavaramerkkejä viime vuonna omisti Orion Oyj (365 voimassa olevaa rekisteröintiä).

Lisätietoja:
Tuulimarja Myllymäki, johtava neuvontalakimies
tuulimarja.myllymaki(at)prh.fi