Siirry suoraan sisältöön
Palvelut netissä
Yhteystiedot
Valikko

Ohjeet henkilöille, joiden henkilötunnus- tai passitietoja on voinut olla ostettavissa Virressä

Virre-tietopalvelussa on tehty 3 495 ostoa sellaisiin kaupparekisteri-ilmoituksiin, joiden asiakirjoissa on ollut virheellisesti julkisina henkilötunnuksia ja passikopioita. Lue lisää tapahtuneesta.

Alla on ohjeet tilanteeseen, jossa epäilet tai tiedät, että Virressä on ollut ostettavissa sinun henkilötunnus- tai passitietojasi sisältäviä asiakirjoja:

1. Tarkista, onko sinun tietosi rekisteröity kaupparekisteriin

2. Tarkista, oletko muuten ollut mukana jonkin yrityksen toiminnassa

3. Toimi näin omien tietojen tarkistamisen jälkeen

4. Toimi näin yritysten tarkistamisen jälkeen

5. Toimi näin, jos henkilötunnus- tai passitietojasi on ollut ostettavissa Virressä

1. Tarkista, onko sinun tietosi rekisteröity kaupparekisteriin

Tarkista ensin, onko sinut rekisteröity johonkin vastuutehtävään (rooliin) yrityksessä:

Voimassaolevat kaupparekisteriin merkityt vastuutehtäväsi (roolisi) näet kirjautumalla suomi.fi-sivujen palveluun. Palvelu on maksuton. Tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti). Siirry suomi.fi-sivujen palveluun. Avautuu uuteen välilehteen

Sekä voimassaolevat että aiemmat kaupparekisteriin merkityt tehtäväsi (roolisi) näet hakemalla tietosi Virre-tietopalvelun henkilöhaussa. Henkilöhaku maksaa 3,22 euroa, ja se maksetaan palvelussa. Siirry Virre-palveluun.Avautuu uuteen välilehteen

Voit tehdä henkilöhaun myös soittamalla PRH:n asiakaspalveluun. Asiakaspalvelun tekemä henkilöhaku on maksuton. Asiakaspalvelun puhelinnumero: 029 509 5200, palveluajat ma–pe klo 9.00–15.00.

2. Tarkista, oletko muuten ollut mukana jonkin yrityksen toiminnassa

Jos olet muulla tavalla ollut mukana jonkun yrityksen toiminnassa (esimerkiksi osakkeenomistajana), tarkista, koskeeko tapahtunut kyseistä yritystä:

Katso lista yrityksistä, joiden ilmoittamia henkilötunnuksia ja passikopioita sisältäviä asiakirjoja on virheellisesti ollut ostettavissa Virressä (excel-tiedosto).Avautuu uuteen välilehteen

3. Toi­mi näin omien tie­to­jen tar­kis­ta­mi­sen jäl­keen

Tie­to­ja­ni on kaup­pa­re­kis­te­ris­sä

Selvitä, onko tietojasi kaupparekisteriin ilmoittanut yritys (tai yritys, jonka toiminnassa olet muuten ollut mukana) niiden yritysten joukossa, joiden ilmoitusten asiakirjat ovat virheellisesti olleet ostettavissa Virressä.

Tie­to­ja­ni ei ole re­kis­te­röi­ty

Jos tietojasi ei ole kaupparekisterissä, etkä tunnista listasta yritystä, jonka toiminnassa olet ollut mukana, henkilötunnus- ja passitietosi eivät ole voineet olla ostettavissa Virressä.

Sinun ei tarvitse selvittää asiaa enempää.

4. Toimi näin yritysten tarkistamisen jälkeen

Yritys on listassa

Katso lista yrityksistä, joiden ilmoittamia henkilötunnuksia ja passikopioita sisältäviä asiakirjoja on virheellisesti ostettu Virrestä (excel-tiedosto). (xlsx, 94.3 KB)

Jos yritys on listassa, soita PRH:n asiakaspalveluun selvittääksesi asiaa tarkemmin:

p. 029 509 5200
palveluajat ma–pe klo 9.00–15.00

Varaudu vahvaan tunnistamiseen puhelun aikana. Tarvitset tunnistamiseen suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).

Yritys ei ole listassa

Jos tietojasi ilmoittanut yritys ei ole listassa, henkilötunnus- ja passitietosi eivät ole voineet olla ostettavissa Virressä.

Sinun ei tarvitse selvittää asiaa enempää.

5. Toimi näin, jos henkilötunnus- tai passitietojasi on ollut ostettavissa Virressä

Huomaa: kyseiset asiakirjat on salattu eivätkä ne ole enää ostettavissa Virressä.

On epätodennäköistä, mutta kuitenkin mahdollista, että virheellisesti luovutettuja henkilötunnuksia käytetään väärin.

Toimi näin:

    Tee rekisteröintikielto eli ilmoita PRH:een, että sinua ei saa merkitä yrityksen, yhdistyksen tai säätiön vastuuhenkilöksi ilman erillistä suostumustasi. Rekisteröintikielto on maksuton. Siirry ilmoittamaan rekisteröintikielto.
  1. Tapauskohtaisen harkinnan perusteella PRH voi tarjota Suomen Asiakastieto Oy:n Minun Omatietoni -palvelun kahden vuoden ajaksi. Ota tarvittaessa yhteyttä PRH:n asiakaspalveluun, p. 029 509 5200, palveluajat ma–pe klo 9.00–15.00.
  2. Lue muut viranomaisten toimintaohjeet suomi.fi-sivujen oppaasta tietovuodon kohteille. Oppaasta pääset myös tekemään keskeisiä kieltoja Digi- ja väestötietovirastolle. Siirry oppaaseen suomi.fi-sivuille.Avautuu uuteen välilehteen
Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 09.02.2023