Säätiörekisterin neuvonta
Säätiörekisterin neuvonnasta saat ohjeita säätiörekisteriin liittyvissä kysymyksissä.
Säätiörekisterin kotisivut
Tavoite on, että säätiörekisteriin ilmoittamiseen liittyvät ohjeet ovat kotisivuillamme tehokkaasti kaikkien säätiöiden saatavilla. Tällä hetkellä löytyy ohjeita esimerkiksi seuraavissa asioissa:
- Säätiön perustaminen ja rekisteröinti
- Muutosten ilmoittaminen säätiörekisteriin
- Sääntöjen ennakkotarkastus
- Säätiön lopettaminen
- Säätiöiden valvonta
- Säätiölain muutokseen liittyviä siirtymävaiheen kysymyksiä ja vastauksia.
Voit halutessasi antaa palautetta kotisivuohjeistamme, jos esim. ohje on puutteellinen tai jokin tärkeä tarvitsemasi ohje puuttuu. Siirry palautelomakkeeseen.
Puhelinneuvonta ja sähköpostineuvonta
Neuvonta ja tietopalvelu 029 509 5959 (ark. klo 9.00 – 15.00) vastaa ilmoittamiseen liittyvissä asioissa, opastaa ohjeiden pariin ja tarjoaa tietopalvelua.
Ohjeita on mahdollista pyytää myös sähköpostitse osoitteesta neuvonta.yhdistysasiat@prh.fi
Neuvontaa vuosiselvitysasioissa saat valvontatiimistämme. Yhteydenotot sähköpostitse valvonta@prh.fi.
Ilmoittamiseen liittyvän neuvonnan rajat
Kun asiakaspalvelijamme neuvovat ilmoittajaa, on neuvonnan rajat määritelty hallintolaissa. Niinpä ilmoitusmenettelyyn liittyvissä asioissa voidaan vastata vain seuraaviin kysymyksiin:
- Miten ilmoitus laitetaan vireille?
- Mitä lomaketta käytetään?
- Mitä liitteitä / asiakirjoja ilmoitukseen tarvitaan?
- Mikä on käsittelymaksu?
- Tietoja asian käsittelytavasta ja käsittelyn vaiheista?
- Miten asia etenee virastossa, kuka käsittelee ja mikä on arvioitu käsittelyaika?
- Rekisterin merkityksen / rekisteröinnin oikeudellisiin vaikutuksiin liittyvät asiat.
Säätiörekisterin neuvonnassa kiinnitämme huomiota asiakkaiden yhdenvertaisuuden toteutumiseen ja tasapuoliseen kohteluun. Siispä on hyvä muistaa seuraavat asiat:
- Säätiörekisterin neuvojien velvollisuuksiin ei kuulu lomakkeiden täyttäminen tai asiakirjojen laatiminen asiakkaiden puolesta. Emme myöskään tarkista lomakkeita ja niiden liitteitä etukäteen. Neuvonnan yhteydessä ei myöskään voida ennakoida yksittäisen ilmoituksen tai hakemuksen tosiasiallista menestymistä.
- Neuvontamme koskee säätiörekisteriasioita. Laajemmissa juridiikkaan liittyvissä kysymyksissä eivät säätiörekisterin neuvojat voi antaa neuvoja.
Yksi yhteinen lomake - kaksi viranomaista
Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä (YTJ) mahdollistaa tietojen ilmoittamisen yhdellä ilmoituksella sekä Patentti- ja rekisterihallituksen että Verohallinnon rekistereihin. Verottajalle ilmoitettavissa asioissa voi neuvoa kysyä verottajan neuvonnasta. Yhteystiedot löytyvät VerohallinnonAvautuu uuteen välilehteen kotisivuilta tai Yritys- ja yhteisötietojärjestelmänAvautuu uuteen välilehteen kotisivuilta.
Lomakkeisiin liittyvä neuvonta
Lomakkeet jakautuvat Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) ja Verohallinnon yhteisiin Y-lomakkeisiin ja säätiörekisterin liitelomakkeisiin. Lomakkeisiin liittyviä ohjeita löydät YTJ:n kotisivuiltaAvautuu uuteen välilehteen sekä itse säätiörekisterin liitelomakkeista.