PRS ans­vars- och håll­bar­hets­rap­port 2024 – Den ans­vars­ful­la verk­sam­he­ten syns i vår var­dag

Patent- och registerstyrelsen (PRS) har publicerat en ansvars- och hållbarhetsrapport för 2024. I rapporten berättar vi om vårt arbete för att främja hållbar utveckling och vi följer upp förverkligandet av de FN:s mål för hållbar utveckling som vi har valt ut.

Följande delområden har definierats som väsentliga för PRS verksamhet: socialt ansvar, ekonomiskt och administrativt ansvar, ansvar för intressentgrupper, serviceansvar och miljöansvar. Dessutom rapporterar vi om förebyggande av oegentligheter.

Utplock ur vår rapport

  • Vårt sociala ansvar består framför allt av ansvar för att utveckla personalens arbetsförhållanden, arbetshälsa, arbetssäkerhet och kompetens samt ansvar för att minska ojämlikhet och öka jämställdheten mellan könen.
  • Vår personals arbetstillfredsställelse var fortfarande på en mycket hög nivå i fjol (4,0). Vitsordet för jämställdhet har också hållits på en hög nivå och lönejämställdheten har blivit allt bättre. I fjol uppdaterade vi också vår jämställdhetsplan.
  • Vi ordnade en gemenskapsmässa som en fortsättning på fjolårets ansvarsmässa.
  • Hållbar användning av medel hör till vårt ekonomiska och administrativa ansvar. Dessutom innebär det bland annat att verksamheten är lagenlig och att våra registeruppgifter är aktuella.
  • År 2024 var PRS ekonomiska situation fortsatt god. När det gäller registeruppgifter minskade till exempel bokslutsuppgifternas omfattning i handelsregistret något. PRS informationsstrategi godkändes. I samband med upphandlingarna granskade vi systematiskt sanktionerna med verktyget som togs i bruk året innan och publicerade en anvisning för avtalshantering.
  • Vårt arbete med intressentgrupper har en betydande inverkan på våra kunder och vi vill medverka proaktivt i olika nätverk. PRS fortsatte koordineringen av bland annat projektet Företagets digitala ekonomi fram till slutet av 2024.
  • Målet med serviceansvaret är att skapa ett utmärkt kundvärde genom att satsa på kundförståelse och -upplevelse samt på att främja digital ärendehantering. Kundernas totala nöjdhet var än en gång på en hög nivå (4,0). Ett bevis på detta är också PRS hedersomnämnande om kundorienterat arbete och främjande av ett bra språk.
  • Vi utvärderade för andra gången kundorienteringen vid PRS genom en mätning enligt den nya mognadsmodellen. Våra kunder deltog också aktivt i utvecklingen av tjänsterna.
  • Vi publicerade en webbutbildning om informationssäkra verksamhetssätt för hela personalen. Under 2024 rapporterades inga dataintrång eller allvarliga överträdelser av informationssäkerheten eller dataskyddsincidenter.
  • Målet med miljöansvaret är att vårt koldioxidavtryck ska vara på en hållbar nivå. Elförbrukningen i våra lokaler på Sörnäs strandväg 13 ökade och värmeförbrukningen minskade jämfört med året innan.
  • Vid PRS observerades inga oegentligheter eller brott i anslutning till hanteringen av ekonomin 2024. Vi fick inte heller några anmälningar om oegentligheter i den interna eller externa rapporteringskanalen. Vi godkände PRS åtgärdsprogram och -plan för korruptionsbekämpning. Vi publicerade också en anvisning för verkställande av sanktioner. Vi fortsatte också att utveckla registret över förmånstagare. Anmälningarna om förmånstagare ökade igen.

Personalens förslag till ansvarsfullt agerande framskrider

PRS personal ombads i samband med ansvarsmässan ge förslag på konkreta ansvarshandlingar som främjar våra ansvarsmål. Ledningen har valt en del av förslagen till åtgärder som ska främjas från och med 2024.

Åtgärderna har schemalagts och ansvaret för dem har fördelats. Genomförandet följs upp regelbundet i ansvarsgruppen och åtgärderna har också rapporterats i vår ansvars- och hållbarhetsrapport.

Ett åtgärdsförslag från personalen var att öka kunskapen om ansvarsfullhet. Under 2024 ordnade vi en serie med tre informationsinslag där ansvarsfullheten granskades enligt den så kallade ESG-ramen med hänsyn till miljöansvar (E), socialt ansvar (S) och affärsansvar (G).

Läs PRS ansvars- och hållbarhetsrapport 2024.Avautuu uuteen välilehteen

Mer information

Liinu Lehto
Direktör, Kundservice och kommunikation
liinu.lehto(at)prh.fi