Tillgänglighetsutlåtande: Depositionskonto
Patent- och registerstyrelsen (PRS) arbetar kontinuerligt för att förbättra tjänstens tillgänglighet. Vi uppdaterar det här utlåtandet allteftersom brister korrigeras.
PRS åtar sig att göra depositionskontot tillgängligt i enlighet med lagen (lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019Öppnas i en ny flik).
Beredningen av tillgänglighetsutlåtandet
Det här utlåtandet bereddes den 6 april 2022. Utlåtandet baserar sig på en bedömning utförd av en tredje part.
Hur tillgänglig är tjänsten?
Den här e-tjänsten är delvis förenlig med den ovannämnda lagen (lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019Öppnas i en ny flik). Nedan anges de delar av innehållet som inte uppfyller kraven.
Icke tillgängligt innehåll
Innehållet nedan är inte tillgängligt på grund av följande orsaker:
Följande innehåll eller funktioner är ännu inte förenliga med kraven (enligt WCAG-kriterierna), men bristerna kommer att korrigeras:
1. (WCAG 1.1.1, 1.4.1, 4.1.2) Visuellt urskiljande av länkar och texter i tabeller
2. (WCAG 1.4.4) Försämrad läsbarhet när resolutionen ökar till 200 %
3. (WCAG 2.4.6) Preciseringar av de översatta sidorna, synlighet i alt- och arial-etiketter
4. (WCAG 1.3.1, 3.3.2) Förbättringsförslag för kalenderelementet med tanke på tillgänglighet
5. (WCAG 4.1.3) Bristfälliga statusmeddelanden i sökfunktionen vid användning av en skärmläsare
6. (WCAG 1.1.1, 4.1.2) Tolkningsbrister på en aktiv sida i fråga om attribut för en skärmläsare
7. (WCAG 1.3.1, 2.4.6) Visande av visuell information i euro avviker från standarden
8. (WCAG 4.1.2, 1.4.10) Bristfälliga expansioner i attributen av mobilversionens resolution
9. (WCAG 4.1.2) Extra expansionsattribut i huvudnavigeringselement
10. (WCAG 4.1.1) Kvaliteten på HTML-koden
PRS åtar sig att korrigera innehållet så att det blir tillgängligt under 2023–2025.
Hur kan jag ge feedback om brister i tillgängligheten?
Om du upptäcker brister i tillgängligheten, ge först feedback till oss på PRS. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar. PRS feedbackgrupp svarar för behandlingen av feedback. Gå till blanketten för att lämna feedback om brister i tillgängligheten.
Om du inte är nöjd med svaret du får från PRS eller om du inte får ett svar alls inom 14 dagar, kan du lämna in en anmälan till Transport- och kommunikationsverket Traficom, som ansvarar för tillgänglighetstillsyn.
Kontaktinformation för Transport- och kommunikationsverket Traficom
Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillgänglighetskrav.fiÖppnas i en ny flik
tillganglighet(at)traficom.fi
telefonnummer växeln: 029 534 5000