Aprils fräscha varumärke: Heinätin

Välmående för hästar och smidighet i stallvardagen

Heinätin ("Höautomat") är en utfodringsanordning för hästar. Anordningen möjliggör frekventa utfodringstider som är naturliga för hästar, vilket främjar pållarnas välbefinnande och hälsa samt förebygger sjukdomar som försvagar prestationsförmågan. Samtidigt gör höautomaten stallvardagen smidigare och förkortar vårdarnas långa arbetsdagar.

Inspirationskällan för Heinätin var hästen Klerkki som var känslig för kolik och magsår. När hästens ägare inte kunde hitta några färdiga lösningar till djurets hälsoproblem, började de utveckla sådana själva. Det tog 2–3 år att skapa och testa produkten. Den första versionen kom till marknaden 2016. Snart bildades det en sorts företeelse runt den nya inhemska produkten och Heinätin blev ett allmänt namn för olika utfodringsanordningar. Då vaknade uppfinnarna upp och visste genast vad de skulle göra.

– För att skydda varumärket hittade vi all nödvändig information på PRS webbsidor och det var tämligen lätt att registrera varumärket, konstaterar Katja Kulmakorpi från Oy Equine Innovations Ltd. Familjeföretaget är också känt under smeknamnet Hevoskeksinnöt ("Hästuppfinningar").

Heinätin registrerades som varumärke i april 2019. Ordmärkets varumärkesklass är "Mekaniserade utfodringsanordningar för djur".

Varumärket skiljer den originella produkten från andra

Företaget ville registrera Heinätin som varumärke för att särskilja det från andra liknande produkter som kan dyka upp på marknaden.

– Vi tror att registreringen är till nytta i marknadsföringen. Tack vare varumärket är det lättare för våra kunder att urskilja andra produkter från den äkta och rätta produkten, som är av hög kvalitet, helt inhemsk och handtillverkad, påpekar Katja Kulmakorpi.

En hel produktgrupp kring namnet

Namnet Heinätin uppfanns redan med själva produktidén och genast från början skedde utvecklingsprocessen under det här namnet.

– Vi tycker att Heinätin är ett mycket beskrivande namn med tanke på vad produkten gör. Så småningom har Heinätin blivit en produktgrupp och den utvecklas fortfarande kontinuerligt. Det finns alternativ avsedda för enbart en häst och större system för hela stallar, både för inne- och utebruk.

Alla Heinätin-automater har tre till sex hyllar för fodergivor enligt kundens önskan. Det betyder att med en påfyllning får hästen minst tre tidsinställda höportioner till exempel under kvällen, natten och morgonen. För alla modeller finns det också olika typer av styrcentraler att få, där vårdaren vid behov kan mata in upp till 12 utfodringstider. På det här viset kan man med Heinätin sköta både dags- och kvällsutfodringar på ett behändigt sätt.

Redo för den ökande exportmarknaden

Katja är en hästmänniska sedan unga år och hennes make Jarkko Kulmakorpi är en före detta motorcykelmekaniker på världsmästerskapsnivå som har både tekniskt kunnande och designförmåga. Det äkta paret grundade företaget 2013 och valde det engelska namnet Oy Equine Innovations Ltd, eftersom export och internationalisering har varit deras mål från första början.

– Namnet Heinätin strider kanske lite mot detta, men vi har bestämt oss att använda samma varumärke också på den internationella marknaden. Man kan jämföra vår situation till exempel med varumärket Würth. En internationell varumärkesregistrering blir aktuell i synnerhet då exporten ökar, konstaterar företagarna.

Gå till företagets webbplats

Finsk text: Marjo Rautvuori

Bilder: Equine Innovations


Utskriftsversion
Uppdaterad 25.05.2020