Majs fräscha varumärke: Everdeli

Framgång på marknaden förutsätter ett känt namn

Renhet av lokalt producerade råvaror och ytterst hygienisk behandling av dem försäkrar att Everdelis lunchsallader hålls fräscha i flera dagar utan att vara förpackade i en skyddande atmosfär, som är skadlig och som vanligen används i portionsförpackningar.

Everdelis verksamhet har auditerats i enlighet med det brittiska livsmedelssäkerhetscertifikatet BRC. Detta globalt använda kvalitetskontrollsystem skapar stränga regler för allt det som företag kan och inte kan göra. Noggranna anvisningar innebär att företag måste fokusera på verksamhet av god kvalitet.

Everdeli Oy är det lokala potatis- och grönskakspartiet Velj. Kitola Oy:s systerföretag. Företaget började som en liten lokal tillverkare av lunch- och portionssallader år 2019. Nu siktar det på att utvidga sitt marknadsområde och vill specialisera sig på omsorgsfullt valda kvalitetsprodukter i likhet med sitt moderbolag.

– Framgång på konsumentmarknaden förutsätter att folk känner vårt namn. Vi vill skilja oss från andra aktörer och bygga oss ett starkt och känt varumärke. Från första början var det självklart att vi snabbt skulle reservera varumärket Everdeli för vårt eget bruk, berättar Niko Sipilä vid Everdelis marknadsföringsteam.

Everdelis figurmärke, med ett ordelement, registrerades som varumärke i maj 2019.

Vi tog modigt chansen som dök upp

Utöver det egna varumärket använder Everdeli stämpeln Kitola Premium i sina förpackningar. Stämpeln berättar om produkternas höga kvalitet och företagets rötter. De ligger djupt i ett potatisland i Egentliga Finland.

De nuvarande företagarnas farfar odlade själv och började förmedla kontraktsodlares matpotatis i Nousis på 1950-talet. Senare utvidgades produktfamiljen till att omfatta rotsaker, örter, frukter och bär. År 2007 grundade Ville och Kalle Kitola Velj. Kitola Oy. Verksamheten flyttade bort från lantgården och utvecklades vidare.

Kitola började tillverka lunchsallader efter att salladstillverkaren bestämde sig för att avstå från verksamheten. Produkterna hade hört till Kitolas sortiment. Kitola köpte den tidigare företagarens gamla verktyg, grundade Everdeli Oy och förvärvade nya produktionslokaler i Virmo för sin verksamhet som avviker mycket från potatisbusinessen.

Ett passande namn förstärker varumärket och är lätt att komma ihåg

Det blev nödvändigt att hitta ett nytt produktnamn för salladsfamiljen eftersom det tidigare namnet inte kunde registreras. Enligt Sipilä var det inte lätt att hitta på namnet. På ett eller annat sätt ville företaget behålla ordet "deli" som tidigare hade använts i namnet.

– Sedan en vacker dag kom Kalle Kitola på namnet Everdeli. Namnet kändes bra. Det hänvisar lite till våra produkter men utgör ändå en egen helhet. Dessutom fanns det inget tidigare märke som var likadant.

Everdeli tror att dess produkter med ett tydligt varumärke kommer att vara banbrytare på marknaden.

– Produkterna hålls fräscha i alla avseenden sex dagar efter transportdagen. Det som möjliggör detta är rena råvaror från lokala småproducenter som huvudsakligen har förbundit sig till samarbete och våra sjukhuslikt hygieniska produktionslokaler. Vi vet antalet beställningar på dagsnivå och grönsakspartiet ligger bredvid, konstaterar Sipilä.

Everdelis portionssallader är aktiva människors måltider och de är lätt tillgängliga i butiker. Våra sallader serveras också till företagskunder. Vi utvecklar nya produkter hela tiden och förhandlar aktivt om nya distributionskanaler.

Besök företagets webbplats

Finsk text: Marjo Rautvuori

Bilder: Everdeli Oy

Utskriftsversion
Uppdaterad 02.10.2020