Novembers varumärke Layette

Registrering är en stark signal för startup-investerare

Målet med moderskapsapplikationen Layette är att på ett kreativt sätt skapa en ny exportprodukt av det finländska barnrådgivningssystemet. Företaget bakom applikationen har vunnit flera priser för innovation och tillväxt. Senast våren 2019 i NTT Datas innovationstävling i Japan kom företaget på 11:e plats på listan över världens hetaste startup-bolag. Intresset är jätte stort, och för att övertyga investerarna sökte företaget också varumärkesskydd.

– När vi i början träffade europeiska investerare blev vi ofta tillfrågade om vi redan hade ett varumärke som ger oss ensamrätt. Våra rådgivare pratade också om ett sådant varumärke. Nästa steg blev således att anlita en advokatbyrå. Vi försökte påskynda registreringen för att få skyddet i ordning innan våra affärsresor till Japan och Kina, berättar Sini Havukainen, verkställande direktör för Layette Oy och skapare av företagsidén.

I november 2019 registrerades tre varumärken för företaget Layette Oy: ordmärket Layette och figurmärket La med ett ordelement, som förkortning för Layette och applikationen. Varumärkesskydden har registrerats också i Kina och Japan.

Från applikation till internationell klinikkedja

Advokatbyrån tog hand om allt som hade med varumärkesregistreringen att göra och sökte lämpliga varumärkesklasser. När vi valde varumärkesklasser tog vi företagets expansionsplaner i beaktande, i synnerhet vårt intresse att via licenser bygga upp ett partnerskapsnät utomlands.

Om sin egen bakgrund berättar Layette framför allt med hjälp av märkena Nyckelflaggan och Design from Finland som Förbundet för Finländskt Arbete har beviljat företaget.

Våga förverkliga din dröm som företagare

Gnistan till att starta Layette tändes i Kiseldalen i Kalifornien. Havukainen var en utbildad barnmorska och hade jobbat några år i sitt drömyrke. Nu hade mannens arbete fört dem till Kalifornien där de bodde i två år. När Havukainen återvände till Finland 2014 avlade hon en företagarexamen, startade företaget Applicado Oy och började skriva artiklar i moderskapsapplikationens databank. Nästa steg var att ty sig till ordböcker för att finna ett lämpligt namn för applikationen.

– Min bror Juho Aronen var med i företaget och när han hittade ordet layette, visste vi med detsamma att det skull bli namnet. Det franskbaserade ordet som också används i engelskan står för babyutstyrsel. Under vår affärsresa i New York blev vi väldigt glada när vi såg att ordet faktiskt användes på barnavdelningar i varuhus och när våra franska rådgivare och sporrare kunde uttala namnet på äkta franskt sätt.

Senare ändrades företagets namn till Layette Oy för att undvika oklarhet och förstärka varumärket. Vårt mycket motiverade team består av åtta olika experter. Havukainen tycker om att uppmuntra unga att bli företagare och visar själv gärna exempel.

Tekniken testad för världserövring

I början av 2018 var den avgiftsfria Layette-applikationen nedladdningsbar för första gången i Finland. Förutom tävlingsframgång har applikationen fått mycket synlighet i medierna. I Finland har Layette laddats ner drygt 50 000 gånger.

– Vi har en bra produkt. En underbar sak berör så många, inte bara mammor. Många blivande morföräldrar och farföräldrar har berättat hur de har varit glada över att kunna följa med hur den lilla människan växer och utvecklas.

Layette innefattar en databank, räknare, funktioner och artificiell intelligens. Applikationen beskriver barnets utveckling från foster till 4-åring. Finland är ett bra testområde för Layette, och under koronatiden har vi byggt upp en administrativ grund för framtiden.

– När det aktuella läget normaliseras är vi färdiga att köra på med full fart, konstaterar Havukainen, som i stort sett befann sig utomlands den senare hälften av förra året för att bygga upp olika slags samarbetsformer.

Resandet har varit ett verkligt språk- och kulturbad och fött intresse för vår produkt lite här och där. Havukainen har hållit tal bland annat på Förenta Nationernas generalförsamling om att minska barndödligheten i tredje världen. Samarbetet har kommit längst med Japan som håller på att inleda barnrådgivningsverksamhet enligt det finländska mönstret i slutet av året. En stor potential finns också i Kina där ungefär 17 miljoner barn föds varje år.

Layettes webbplats finns på layetteapp.fi.

Finsk text: Marjo Rautvuori

Bilder: Layette Oy

Utskriftsversion
Uppdaterad 08.12.2020