Aprils varumärke: Mobihupi

Borgbacken bygger upp sitt varumärke kring skoj

Mobihupi ("Mobiskoj") är den färskaste nykomlingen bland Borgbackens Firmaskoj-tjänster. Den lekfulla tävlingen som spelas i team via en mobilapp blir tillgänglig i sommar. Mobihupi registrerades som varumärke i april 2020. Nu har Stiftelsen Barnens Dag, som driver nöjesparkens verksamhet, sammanlagt 45 registrerade varumärken.

– Vi tycker att det är ytterst viktigt att skydda de produkter och tjänster som är viktigaste för oss. Detta ger oss ensamrätt till dem och vi vet att arbetet som vi gjort för vårt varumärke inte kastas bort. Särskilt under de senaste åren har vi skyddat våra produktnamn mot fri användning genom att skydda dem systematiskt, berättar Rilla Engblom, direktör för Borgbackens marknadskommunikationstjänster och evenemang.

Borgbacken bygger upp sitt varumärke kring skoj. Detta berättar på ett fyndigt sätt om nöjesparkens roliga tillvägagångssätt. Utöver Mobihupi och Firmaskoj omfattar Borgbackens fröjdefulla varumärkesportfölj de registrerade varumärkena Hupicity ("Skojcity"), Työhuvinvointi ("Arbetshälsoskoj") och Hupimestari ("Skojmästare") som är en titel som varje anställd av nöjesparken får.

Personalen hittar på namn i tankesmedjor

– Det är viktigt att välja namn som är enkla, som fungerar på flera språk och beskriver vad produkten handlar om. Vi hittar ofta på namn i personalens tankesmedjor. Även våra kunder ger oss roliga och genomförbara idéer.

Det nya mobilspelet fick tillsammans 30 namnförslag från Liikkuva huvi ("Rörlig skoj") till Lintsin lysti ("Borgbackens bus"). Engblom är lite förbryllad när hon berättar att Mobihupi var hennes eget förslag.

Mobihupi är ett av Firmaskojs fyra spelalternativ. Det behövs ett team på 15–100 personer för att spela Mobihupi. Appen laddas ned i en mobiltelefon. Spelet innefattar gåtfulla uppgifter som utförs i nöjesparken och ger god gymnastik åt skrattmusklerna. Med på äventyret följer en skojmästare som leder gruppen till Mobihupis värld.

Roliga sysselsättningar stöder barnskyddsarbetet

På samma vis som alla roliga sysselsättningar på Borgbacken stöder Mobihupi-spelet barnskyddsarbetet. Borgbacken grundades 1950 och dess koncept är enastående och intressant även internationellt.

När sex barnskyddsorganisationer grundade Stiftelsen Barnens Dag 1957, var stiftelsens enda uppgift att driva nöjesparken för att samla in medel för barnskyddsarbetet. Under årtionden har stiftelsen delat mer än 120 miljoner euro i dagens penningvärde.

– Bidragsmedel är högst viktiga för barnskyddsorganisationer. Det är också viktigt att vi varje år kan erbjuda cirka 650 säsongarbetsplatser till unga och partiellt arbetsföra personer. För en del av platserna räcker det att sökanden fyllt 16 år. Vanligen är hälften av de som blir valda nya, vilket gör oss den första arbetsgivaren för många. Vi har cirka 70 stadigvarande anställda.

Engblom påminner oss om att Borgbacken sedan många år har haft gratis inträde. Nöjesparkens miljö har bearbetats till en mysig oas och den erbjuder många skojiga attraktioner för alla åldrar.

Finsk text: Marjo Rautvuori

Bilder: Borgbacken

Utskriftsversion
Uppdaterad 19.05.2021