Anvisningar för personer vars personbeteckning eller passuppgifter har kunnat köpas i Virre
I informationstjänsten Virre har 3 495 köp gjorts i fråga om handelsregisteranmälningar vars handlingar felaktigt har innehållit offentliga personbeteckningar och passkopior. Läs mer om det som skett.
Läs anvisningarna nedan om du misstänker eller vet att handlingar med din personbeteckning eller dina passuppgifter har kunnat köpas i Virre.
1. Kontrollera om dina uppgifter har registrerats i handelsregistret
Kontrollera först om du är registrerad i ett ansvarsuppdrag (en roll) i ett företag:
Logga in i tjänsten på suomi.fi för att se dina gällande ansvarsuppdrag (roller) som förts in i handelsregistret. Tjänsten är gratis. Du behöver en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort). Gå till tjänsten på suomi.fi.Avautuu uuteen välilehteen
Använd personsökningen i informationstjänsten Virre för att söka fram både dina gällande och tidigare uppdrag (roller) som förts in i handelsregistret. Personsökningen kostar 3,22 euro och betalas i tjänsten. Gå till tjänsten Virre. Avautuu uuteen välilehteen
Du kan också ringa PRS kundtjänst för att göra en personsökning. Då är personsökningen gratis. Kundtjänstens telefonnummer är 029 509 5200, öppet mån–fre kl. 9.00–15.00.
2. Kontrollera om du på annat sätt varit med i verksamheten i ett företag
Om du på annat sätt deltagit i verksamheten i ett företag (till exempel som aktieägare), kontrollera om det som skett gäller företaget:
3. Gör så här när du har kontrollerat dina uppgifter
Dina uppgifter finns i registret
Ta reda på om företaget som anmält dina uppgifter till handelsregistret (eller företaget som du på annat sätt varit med i), ingår i de företag vars anmälningshandlingar felaktigt kunnat köpas i Virre.
Uppgifter har inte registrerats
Om dina uppgifter inte finns i handelsregistret och du inte hittar något företag som du varit med i på listan, har din personbeteckning och dina passuppgifter inte kunnat köpas i Virre.
Du behöver inte reda ut saken närmare.
4. Gör så här när du har kontrollerat företagen
Företaget är med på listan
Om företaget är med på listan, ring PRS kundtjänst för att reda ut saken närmare:
Tfn 029 509 5200
Öppet mån-fre kl. 9.00–15.00
Var beredd på att identifiera dig genom stark autentisering under samtalet. För identifieringen behöver du en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort).
Företaget är inte med på listan
Om företaget som anmält dina uppgifter inte är med på listan, har din personbeteckning och dina passuppgifter inte kunnat köpas i Virre.
Du behöver inte reda ut saken närmare.
5. Gör så här om din personbeteckning och dina passuppgifter har kunnat köpas i Virre
Obs! Handlingarna har krypterats och kan inte längre köpas i Virre.
Det är osannolikt men ändå möjligt att personbeteckningar som felaktigt lämnats ut används på ett otillåtet sätt.
Gör så här:
- Anmäl registreringsförbud, det vill säga anmäl till PRS att du inte får antecknas som ansvarsperson i ett företag, en förening eller en stiftelse utan ditt särskilda samtycke. Anmälan är gratis. Anmäl registreringsförbud.
- PRS bedömer från fall till fall om drabbade personer kan få tillgång till Suomen Asiakastieto Oy:s tjänst Minun Omatietoni ("Mina uppgifter") i två år. Om du har frågor kontakta vår kundtjänst, tfn 029 509 5200, öppet mån–fre kl. 9.00–15.00.
- Läs andra myndighetsanvisningar på suomi.fi för personer som blivit utsatta för ett dataläckage. Via anvisningarna kan du göra nödvändiga förbud till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Gå till anvisningarna på webbplatsen suomi.fiAvautuu uuteen välilehteen.