Gå direkt till innehållet
Meny

Automatiserat beslutsfattande i anmälningar om egen avgång och upphörande av uppdrag som lämnas in till handelsregistret

Patent- och registerstyrelsen (PRS) kan använda automatiserat beslutsfattande i handelsregisteranmälningar där en ansvarsperson som finns antecknad i handelsregistret själv anmäler avgång från uppdrag eller upphörande av uppdrag. PRS börjar använda det automatiserade beslutsfattandet den 15 april 2024.

Alla anmälningar registreras inte automatiskt. Anmälan styrs till en handläggare om den innehåller uppgifter som inte uppfyller förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande.

Förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande har specificerats i e-tjänsten på ytj.fi och i handläggningssystemet för handelsregisterärenden. De här specifikationerna har angetts i beslutet om införande och i behandlingsreglerna.

I vilka fall kan en anmälan handläggas automatiskt?

PRS kan handlägga en anmälan om avgång från uppdrag eller upphörande av uppdrag automatiskt om anmälan har lämnats in via e-tjänsten på ytj.fi och anmälan inte innehåller några bilagor.

Därtill måste anmälan uppfylla bland annat förutsättningarna som anges nedan.

  • Företagsformen är någon av följande:
  • aktiebolag
  • bostadsaktiebolag
  • ömsesidigt fastighetsaktiebolag
  • andelslag.
  • Avgången eller upphörandet av uppdrag gäller något av följande ansvarspersonsuppdrag:
  • styrelseledamot eller styrelsesuppleant
  • verkställande direktör eller ställföreträdare för verkställande direktören
  • disponent eller sammanslutningens huvudansvariga disponent
  • revisor eller sammanslutningens huvudansvariga revisor
  • prokurist
  • personer med rätt att företräda bolag.
  • Anmälan har undertecknats av en person som enligt lagen har rätt att underteckna anmälan.
  • Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.

Hur vet jag om anmälan har handlagts automatiskt?

När ändringsanmälan har handlagts, skickar PRS ett handelsregisterutdrag till företaget. På utdraget anges om registreringen har gjorts automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande.

Var får jag mer information om automatiserat beslutsfattande?

I PRS beslut om införande anges på vilka grunder anmälan om avgång från uppdrag eller upphörande av uppdrag kan handläggas automatiserat.

Det gällande beslutet om införande är tillgänglig på den här sidan och i PRS reception på Sörnäs strandväg 13 B, Helsingfors.

För mer information om besluten om införande kontakta oss via e-post: registratur(at)prh.fi.

Gällande beslut om införande

Öppna det gällande beslutet om införande av automatiserat beslutsfattande i anmälningar om upphörande av uppdrag eller avgång från uppdrag som lämnas in till handelsregistret:

Beslut om införande 11 april 2024 (pdf, 382.5 kt)

Kan jag söka ändring i automatiserat beslutsfattande?

Företag kan inte söka ändring i att PRS använt automatisering vid handläggningen av en ändringsanmälan. Företag kan inte heller söka ändring i att uppgifterna i en ändringsanmälan har antecknats i handelsregistret.

PRS registrerar ändringarna enligt företagets anmälan eller, om det är fråga om avgång från uppdrag och upphörande av uppdrag, enligt ansvarspersonens egen anmälan. Lagstiftningen förutsätter inte att man kan söka ändring i ärendet genom omprövning i dessa fall.

PRS har bedömt att anmälningsskyldiga företag och sammanslutningar inte försätts i en ojämlik ställning vid automatiserat beslutsfattande.

Utskriftsversion Uppdaterad 12.04.2024