Automatiserat beslutsfattande i anmälningar om verkliga förmånstagare som lämnas in till handelsregistret
Patent- och registerstyrelsen (PRS) kan använda automatiserat beslutsfattande i anmälningar där företag anmäler sina uppgifter om verkliga förmånstagare till handelsregistret. PRS började använda det automatiserade beslutsfattandet den 1 juli 2019.
Alla anmälningar om förmånstagare registreras inte automatiskt. Anmälan styrs till en handläggare om den innehåller uppgifter som inte uppfyller förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande.
Förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande har specificerats i e-tjänsten på ytj.fi och i handläggningssystemet för handelsregisterärenden. De här specifikationerna har angetts i beslutet om införande och i behandlingsreglerna.
I vilka fall kan en anmälan handläggas automatiskt?
PRS kan handlägga en anmälan om förmånstagare automatiskt om anmälan har lämnats in via e-tjänsten på ytj.fi.
Därtill måste anmälan uppfylla bland annat följande förutsättningar:
- I anmälan ingår inga sådana uppgifter som förutsätter prövning från fall till fall.
- Anmälan har undertecknats av en person som enligt lagen har rätt att underteckna anmälan.
- Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.
Hur vet jag om anmälan har handlagts automatiskt?
När anmälan har handlagts, skickar PRS ett registerutdrag till företaget. På utdraget anges om registreringen har gjorts automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande.
Var får jag mer information om automatiserat beslutsfattande?
I PRS beslut om införande anges på vilka grunder en anmälan om förmånstagare kan handläggas automatiserat.
Beslutet om införande är tillgängligt på den här sidan och i PRS reception på Sörnäs strandväg 13 B, Helsingfors.
För mer information om besluten om införande kontakta oss via e-post: registratur(at)prh.fi.
Gällande beslut om införande
Öppna det gällande beslutet om införande av automatiserat beslutsfattande i anmälningar om verkliga förmånstagare:
Beslut om införande 29 oktober 2024 (pdf, 355.2 kt)
Kan jag söka ändring i automatiserat beslutsfattande?
Företag kan inte söka ändring i att PRS använt automatisering vid handläggningen av en anmälan. Företag kan inte heller söka ändring i att uppgifterna i en anmälan har antecknats i handelsregistret.
PRS registrerar de verkliga förmånstagarna enligt företagets anmälan. Lagstiftningen förutsätter inte att man kan söka ändring i ärendet genom omprövning i dessa fall.
PRS har bedömt att anmälningsskyldiga företag och sammanslutningar inte försätts i en ojämlik ställning vid automatiserat beslutsfattande.