Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Automatiserat beslutsfattande i ändringsanmälningar om ansvarspersoner och anmälningar om egen avgång och upphörande av uppdrag som lämnas in till föreningsregistret 

Från 15 november 2024 kan Patent- och registerstyrelsen (PRS) använda automatiserat beslutsfattande i ändringsanmälningar om ansvarspersoner och anmälningar om egen avgång och upphörande av uppdrag som föreningar lämnar in till föreningsregistret.

Alla anmälningar registreras inte automatiskt. Anmälan styrs till en handläggare om den innehåller uppgifter som inte uppfyller förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande.

Förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande har specificerats i föreningsregistrets e-tjänst och i handläggningssystemet för föreningsregisterärenden. De här specifikationerna har angetts i beslutet om införande och i behandlingsreglerna.

I vilka fall kan en anmälan handläggas automatiskt?

PRS kan handlägga en anmäld ändring av ansvarsperson och en anmälan om egen avgång eller upphörande av uppdrag automatiskt om anmälan har lämnats in via e-tjänsten och anmälan inte innehåller några bilagor.

Därtill måste anmälan uppfylla bland annat förutsättningarna nedan.

Ändringsanmälan om ansvarsperson

Ändringsanmälan om ansvarsperson måste uppfylla bland annat följande förutsättningar:

  • Den anmälda ansvarspersonen har valts till styrelseordförande eller namntecknare.
  • Den anmälda personen är behörig att bli vald till uppdraget.
  • Anmälan har undertecknats av en redan registrerad ansvarsperson som fortsätter som ansvarsperson.
  • Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.

Anmälan om egen avgång eller upphörande av uppdrag

Anmälan om egen avgång eller upphörande av uppdrag måste uppfylla bland annat följande förutsättningar:

  • Avgången eller upphörandet av uppdrag gäller uppdraget som styrelseordförande eller namntecknare.
  • Anmälan har undertecknats av en person som enligt lagen har rätt att underteckna anmälan.
  • Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.

Hur vet jag om anmälan har handlagts automatiskt?

När anmälan har registrerats, meddelar PRS till kontaktpersonen via e-post att föreningsregisterutdraget är tillgängligt genom att logga in i e-tjänsten. På utdraget anges om registreringen har gjorts automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande.

Var får jag mer information om automatiserat beslutsfattande?

I PRS beslut om införande anges på vilka grunder en ändringsanmälan om ansvarspersoner och anmälan om egen avgång eller upphörande av uppdrag kan handläggas automatiserat.

Det gällande beslutet om införande och de tidigare besluten är tillgängliga på den här sidan och i PRS reception på Sörnäs strandväg 13 B, Helsingfors.

För mer information om besluten om införande kontakta oss via e-post: registratur(at)prh.fi.

Gällande beslut om införande

Öppna det gällande beslutet om införande av automatiserat beslutsfattande i ändringsanmälningar om ansvarspersoner som lämnas in till föreningsregistret:

Beslut om införande 4 november 2024 (pdf, 365.9 kt)

Kan jag söka ändring i automatiserat beslutsfattande?

Föreningar kan inte söka ändring i att PRS använt automatisering vid handläggningen av en ändringsanmälan. Föreningar kan inte heller söka ändring i att uppgifterna i en ändringsanmälan har antecknats i föreningsregistret.

PRS registrerar ändringarna enligt föreningens anmälan eller, om det är fråga om avgång från uppdrag och upphörande av uppdrag, enligt ansvarspersonens egen anmälan. Lagstiftningen förutsätter inte att man kan söka ändring i ärendet genom omprövning i dessa fall.

PRS har bedömt att föreningar inte försätts i en ojämlik ställning vid automatiserat beslutsfattande.

Utskriftsversion Uppdaterad 12.11.2024