Automatiserat beslutsfattande i enskilda näringsidkares nedläggningsanmälningar som lämnas in till handelsregistret
Patent- och registerstyrelsen (PRS) kan använda automatiserat beslutsfattande i handelsregisteranmälningar där enskilda näringsidkare (företagare med firma) anmäler till handelsregistret att näringsverksamheten läggs ner. PRS börjar använda det automatiserade beslutsfattandet den 26 augusti 2024.
Alla anmälningar registreras inte automatiskt. Anmälan styrs till en handläggare om den innehåller uppgifter som inte uppfyller förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande.
Förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande har specificerats i e-tjänsten på ytj.fi och i handläggningssystemet för handelsregisterärenden. De här specifikationerna har angetts i beslutet om införande och i behandlingsreglerna.
I vilka fall kan en anmälan handläggas automatiskt?
PRS kan handlägga en nedläggningsanmälan automatiskt om anmälan har lämnats in via e-tjänsten på ytj.fi.
Därtill måste anmälan uppfylla bland annat följande förutsättningar:
- I anmälan ingår inga sådana uppgifter som förutsätter prövning från fall till fall.
- Inga företagsinteckningar har fastställts i den enskilda näringsidkarens egendom.
- Anmälan har undertecknats av en person som enligt lagen har rätt att underteckna anmälan.
- Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.
Hur vet jag om anmälan har handlagts automatiskt?
När nedläggningsanmälan har handlagts, skickar PRS ett handelsregisterutdrag till företaget. På utdraget anges om registreringen har gjorts automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande.
Var får jag mer information om automatiserat beslutsfattande?
I PRS beslut om införande anges på vilka grunder anmälan om nedläggning av näringsverksamhet kan handläggas automatiserat.
Beslutet om införande är tillgängligt på den här sidan och i PRS reception på Sörnäs strandväg 13 B, Helsingfors.
För mer information om besluten om införande kontakta oss via e-post: registratur(at)prh.fi.
Gällande beslut om införande
Öppna det gällande beslutet om införande av automatiserat beslutsfattande i enskilda näringsidkares nedläggningsanmälningar som lämnas in till handelsregistret:
Beslut om införande 20 augusti 2024 (pdf, 385.3 kt)
Kan jag söka ändring i automatiserat beslutsfattande?
Näringsidkaren kan inte söka ändring i att PRS använt automatisering vid handläggningen av en nedläggningsanmälan. Näringsidkaren kan inte heller söka ändring i att uppgifterna i en nedläggningsanmälan har antecknats i handelsregistret.
PRS registrerar nedläggningen av näringsverksamheten enligt näringsidkarens anmälan. Lagstiftningen förutsätter inte att man kan söka ändring i ärendet genom omprövning i dessa fall.
PRS har bedömt att anmälningsskyldiga företag och sammanslutningar inte försätts i en ojämlik ställning vid automatiserat beslutsfattande.