Automatiserat beslutsfattande i bokslutsanmälningar som lämnas in till handelsregistret
Patent- och registerstyrelsen (PRS) kan använda automatiserat beslutsfattande i bokslutsanmälningar som kommer in via följande anmälningskanaler:
- bokslutsanmälningar via e-tjänsten på ytj.fi,
- bokslutsanmälningar som kommer in via Skatteförvaltningen,
- digitala bokslutsanmälningar som skickats till PRS slutna IXBRL-gränssnitt.
Automatiserat beslutsfattande började användas 1 januari 2009 (bokslutsanmälningar som kommer in via Skatteförvaltningen), 24 april 2019 (digitala bokslutsanmälningar) och 9 juni 2023 (bokslutsanmälningar via e-tjänsten på ytj.fi).
Alla anmälningar registreras inte automatiskt. Anmälan styrs till en handläggare om den innehåller uppgifter som inte uppfyller förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande.
Förutsättningarna för automatiserat beslutsfattande har specificerats i handläggningssystemet för handelsregisterärenden. De här specifikationerna har angetts i beslutet om införande och i behandlingsreglerna.
I vilka fall kan en anmälan handläggas automatiskt?
PRS kan handlägga en anmälan automatiskt om anmälan har lämnats in via e-tjänsten på ytj.fi eller via PRS slutna gränssnitt. PRS kan handlägga en anmälan automatiskt också när anmälan kommer in via Skatteförvaltningen.
Därtill måste anmälan uppfylla bland annat följande förutsättningar:
- I anmälan ingår inga sådana uppgifter som förutsätter prövning från fall till fall.
- Anmälan har undertecknats av en person som enligt lagen har rätt att underteckna anmälan.
- Det finns inget skäl att betvivla riktigheten av de anmälda uppgifterna.
Hur vet jag om anmälan har handlagts automatiskt?
När anmälan har handlagts, skickar PRS ett handelsregisterutdrag till företaget. På utdraget anges om registreringen har gjorts automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande.
Var får jag mer information om automatiserat beslutsfattande?
I PRS beslut om införande anges på vilka grunder en bokslutsanmälan kan handläggas automatiserat.
Beslutet om införande är tillgängligt på den här sidan och i PRS reception på Sörnäs strandväg 13 B, Helsingfors.
För mer information om besluten om införande kontakta oss via e-post: registratur(at)prh.fi.
Gällande beslut om införande
Öppna det gällande beslutet om införande av automatiserat beslutsfattande i bokslutsanmälningar som lämnas in till handelsregistret:
Beslut om införande 29 oktober 2024 (pdf, 723.9 kt)
Kan jag söka ändring i automatiserat beslutsfattande?
Företag kan inte söka ändring i att PRS använt automatisering vid handläggningen av en anmälan. Företag kan inte heller söka ändring i att uppgifterna i en anmälan har antecknats i handelsregistret.
PRS registrerar bokslutshandlingarna enligt företagets anmälan. Lagstiftningen förutsätter inte att man kan söka ändring i ärendet genom omprövning i dessa fall.
PRS har bedömt att anmälningsskyldiga företag och sammanslutningar inte försätts i en ojämlik ställning vid automatiserat beslutsfattande.